O vestir como impulso criativo das mudanças políticas:

uma mescla perigosa

Authors

  • Caterina Cucinotta NOVA Universidade de Lisboa
  • Catarina Patricio

DOI:

https://doi.org/10.28998/lte.2021.n.2.13090

Keywords:

politica, performance, corpo revestido, moda

Abstract

On 6 January, the assault on the U.S. Capitol in the city of Washington left many perplexed, not only on the political level but also and above all on the socio-cultural level. The spectacularisation of this event materialised in the re-dressed body of one of the assailants, who took possession of the initiative as the undisputed leader of this vindicatory action. This article aims to reflect and discover how fashion in its strong connection with the media can influence society and the way people dress. In what way, this strong relationship imprints itself on bodies and cities until everything becomes dangerously mixed, acclaimed and also ridiculed.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAQUÉ, Dominique, Pour un Nouvel Art Politique: De l’art contemporain au documentaire. Paris: Flammarion. 2004.

BENJAMIN, Walter, “On the concept of History” (tese XIV), in Selected Writings 1938-1940, vol. 4. Cambridge MA: Belknap Press, 2003.

BOLTER, Jay David e GRUSIN, Richard, Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press, 2000.

BOURDIEAU, Pierre, Razões Práticas: Sobre a Teoria da Acção, trad. Port. Miguel Serras Pereira Oeiras, Celta, 1997.

BOURRIAUD, Nicolas, Esthétique Relationnelle. Dijon: Les Presses du Réel. 1998.

CALEFATO, Patrizia Moda e cinema. Ancona – Milano: Costa & Nolan. 1999.

CALEFATO, Patrizia La moda oltre la moda. Milano: Lupetti. 2011.

D’ALOIA, Adriano, Lo sciamano post-virale. Jake Angeli, la moda e il fanatismo immaginario, em Fata Morgana Web, 18 de Janeiro de 2021. Online: https://www.fatamorganaweb.it/jake-angeli-la-moda-e-il-fanatismo-immaginario/

DICK, Philip K. O Androide e o Humano. Trad. Artur Alves. Lisboa: Vega. 2006 [1972].

FOSTER, Hal, “The Artist as Etnhographer” in The return of the Real: The avant-garde at the end of the century, The MIT Press: Cambridge, MA. 1996.

FREUD, Sigmund Totem e Tabu: alguns pontos de concordância entre a vida psíquica dos selvagens e dos neuróticos. Trad. Leopoldina Almeida. Lisboa: Relógio d’Água. 2001 [1912-1913].

GIANNONE, Antonella & CALEFATO, Patrizia. Manuale di comunicazione, sociologia e cultura della moda. Volume V. Performance. Roma: Meltemi. 2007

NANCY, Jean Luc, Corpus. Trad. Tomás Maia. Lisboa: Vega. 2000 [1992].

RANCIÉRE, Jacques, O Espetator Emancipado. Trad. José Miranda Justo. Lisboa: Orpheu Negro, 2010 [2008].

STEINER, George, 2002 [2001]. Gramáticas da Criação. Trad. Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio d’Água.

VOLLI, Ugo. (1998). Block modes. Il linguaggio del corpo e della moda, Milano: Lupetti, 1998.

Published

2022-04-20

How to Cite

CUCINOTTA, Caterina; PATRICIO, Catarina. O vestir como impulso criativo das mudanças políticas: : uma mescla perigosa. Latitude, Maceió-AL, Brasil, v. 15, n. 2, p. 55–69, 2022. DOI: 10.28998/lte.2021.n.2.13090. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/latitude/article/view/13090. Acesso em: 1 sep. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.