O GÊNERO TEXTUAL CARTA ABERTA EM LIVRO DIDÁTICO DE PORTUGUÊS DO 9° ANO
A SEQUÊNCIA DIDÁTICA E A PROPOSTA DE PRODUÇÃO ESCRITA
Keywords:
Open Letter, Discursive Genre, Text Production, Didactic Sequence, SociointeracionismAbstract
The present work discusses and investigates the teaching of Portuguese Language through Discursive Genres and possible normative inheritances of Traditional Grammar, continuing a structuralist and decontextualized tendency of text production. In order to achieve the objective, an analysis of a chapter on the Open Letter genre is carried out in a Portuguese language teaching material for students of the 9th year of Middle School, discussing the proposals of written production within a Didactic Sequence. The theorists mobilized for this study, in addition to the guidelines of the Common National Curriculum Base (CNCB), are Antunes (2003), Araújo (2013), Garcia (2010) and Pasquier and Dolz (1996). The reflections arising from the analysis suggest timid movements towards a textual production that is socially contextualized and concerned with the social demands of the local community. However, with regard to the Didactic Sequence, there is a saturation due to the number of other genres worked on in the analyzed chapter. In addition, the teaching material pays little attention to the work around possible grammatical and cohesive inadequacies in the context of the production of the Open Letter. It is understood that it is up to the teacher to analyze the paths of this DS, in order to better adapt the content to the needs of students and the time limitations in the classroom.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Capítulo 2: Assumindo a dimensão interacional da linguagem. In:________. Aulas de Português. Parábola Editorial. 2003. p. 39 – 66.
ARAÚJO, Denise Lino de. O que é (e como faz) sequência didática?. Entrepalavras, Fortaleza - ano 3, v.3, n.1, p. 322-334, jan/jul 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2ª versão. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2016.
GARCIA, Ana Luiza Marcondes. Produção de textos na escola: perspectivas teórico-metodológicas, tendências e desafios. Encontro leitura e produção de textos na escola, CENPEC: São Paulo, dezembro de 2010.
ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Capítulo 2 – Carta Aberta: O Coletivo em Primeiro Plano. In: _______. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. Moderna. 1ª Edição. São Paulo, 2018. p. 48 – 83.
PASQUIER, Auguste; DOLZ, Joaquim. Um decálogo para ensinar a escrever. 2ª ed. Cultura e Educação, 1996. p. 31-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution [ESPECIFICAR TEMPO AQUI] após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).