O GÊNERO TEXTUAL CARTA ABERTA EM LIVRO DIDÁTICO DE PORTUGUÊS DO 9° ANO

A SEQUÊNCIA DIDÁTICA E A PROPOSTA DE PRODUÇÃO ESCRITA

Authors

  • Lucas Henrique de Omena Universidade Federal de Alagoas
  • Dafhine Alves Silva Santos
  • Fabiana Pincho de Oliveira

Keywords:

Open Letter, Discursive Genre, Text Production, Didactic Sequence, Sociointeracionism

Abstract

The present work discusses and investigates the teaching of Portuguese Language through Discursive Genres and possible normative inheritances of Traditional Grammar, continuing a structuralist and decontextualized tendency of text production. In order to achieve the objective, an analysis of a chapter on the Open Letter genre is carried out in a Portuguese language teaching material for students of the 9th year of Middle School, discussing the proposals of written production within a Didactic Sequence. The theorists mobilized for this study, in addition to the guidelines of the Common National Curriculum Base (CNCB), are Antunes (2003), Araújo (2013), Garcia (2010) and Pasquier and Dolz (1996). The reflections arising from the analysis suggest timid movements towards a textual production that is socially contextualized and concerned with the social demands of the local community. However, with regard to the Didactic Sequence, there is a saturation due to the number of other genres worked on in the analyzed chapter. In addition, the teaching material pays little attention to the work around possible grammatical and cohesive inadequacies in the context of the production of the Open Letter. It is understood that it is up to the teacher to analyze the paths of this DS, in order to better adapt the content to the needs of students and the time limitations in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Capítulo 2: Assumindo a dimensão interacional da linguagem. In:________. Aulas de Português. Parábola Editorial. 2003. p. 39 – 66.

ARAÚJO, Denise Lino de. O que é (e como faz) sequência didática?. Entrepalavras, Fortaleza - ano 3, v.3, n.1, p. 322-334, jan/jul 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2ª versão. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2016.

GARCIA, Ana Luiza Marcondes. Produção de textos na escola: perspectivas teórico-metodológicas, tendências e desafios. Encontro leitura e produção de textos na escola, CENPEC: São Paulo, dezembro de 2010.

ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Capítulo 2 – Carta Aberta: O Coletivo em Primeiro Plano. In: _______. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. Moderna. 1ª Edição. São Paulo, 2018. p. 48 – 83.

PASQUIER, Auguste; DOLZ, Joaquim. Um decálogo para ensinar a escrever. 2ª ed. Cultura e Educação, 1996. p. 31-41.

Published

2022-05-30

How to Cite

OMENA, Lucas Henrique de; ALVES SILVA SANTOS, Dafhine; PINCHO DE OLIVEIRA, Fabiana. O GÊNERO TEXTUAL CARTA ABERTA EM LIVRO DIDÁTICO DE PORTUGUÊS DO 9° ANO: A SEQUÊNCIA DIDÁTICA E A PROPOSTA DE PRODUÇÃO ESCRITA. Revista Areia, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 41–56, 2022. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/rea/article/view/13332. Acesso em: 16 sep. 2024.

Most read articles by the same author(s)