Performance como ato de insubmissão em Ponciá Vicêncio, de Conceição Evaristo

Authors

  • Luana Gabriela Paslawski Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Michele Freire Schiffler Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202378.109-118

Abstract

This article seeks to analyze the novel Ponciá Vicêncio (2017), by Conceição Evaristo, from the perspective of the “spiraling time” (Martins, (2002) and performance (Taylor, 2012). As a category that encompasses several practices, we emphasize the following aspects that can be observed in Evaristo's work: reiteration, confrontation, hybridism, contradiction, concrete action and transgression. These elements will be analyzed in order to think about the articulations established by the characters, highlighting Ponciá and Vô Vicêncio, as ways of breaking with the paths of life predetermined by coloniality. In this sense, we understand the novel as a performative narrative and we understand the performance in this context as an act of insubmission.

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Author Biographies

Luana Gabriela Paslawski, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Licenciada em Letras Português e suas Literaturas pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

Michele Freire Schiffler, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014), atualmente é professora efetiva da UFES, no Departamento de Línguas e Letras e no Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL/UFES), pesquisadora no Núcleo de Estudos e Pesquisas Africanidades e Brasilidades (NAFRICAB) e do Grupo de Estudos Bakhtinianos (GEBAKH), da Universidade Federal do Espírito Santo. 

Published

2023-10-23

How to Cite

PASLAWSKI, Luana Gabriela; FREIRE SCHIFFLER, Michele. Performance como ato de insubmissão em Ponciá Vicêncio, de Conceição Evaristo. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 78, p. 109–118, 2023. DOI: 10.28998/2317-9945.202378.109-118. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/15600. Acesso em: 19 dec. 2024.