O realismo machadiano por trás das grades: reflexões realizadas com estudantes privados de liberdade, a partir do conto “Pai contra mãe” de Machado de Assis

Authors

  • Magna Kelly da Silva Sales Calado Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202480.235-251

Abstract

This article aims to report an experience of reading and reflective analysis of the short story “Father against mother” by Machado de Assis, which deals mainly with the period of slavery in Brazil and in the midst of this scenario, addresses several issues of human nature, such as the struggle for survival and the 'objectification' of man. These reflections were carried out with students in a situation of seclusion, whose purpose was for them to experience Machado's realistic literature and make an analogy with the context in which they are inserted. In this way, questions will be presented related to how the students “read” the story and how what is seen in this text is linked to their condition as a person deprived of liberty, following an empirical perspective, establishing a link with social aspects. The considerations will be pointed out in conjunction with the importance of the work for the reality in focus, with the intention that this literature brings with it marks of irony, in an impetus to denounce the humiliating past that still needs to be repaired. Characteristics of this context are experienced in the prison system, according to data from the NCJ (National Council of Justice) and BIGS (Brazilian Institute of Geography and Statistics) due not only to overcrowding, but signs of slavery that can be seen in everyday life. The discussions focus on the relevance of reading literary texts in spaces of seclusion.

KEYWORDS: Reading literary text. Youth and Adult Education. Prison system

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magna Kelly da Silva Sales Calado, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutoranda em Linguística e Literatura pala Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Mestre em Letras pela Universidade de Pernambuco - UPE (2015), Especialista em Programação do Ensino da Língua Portuguesa pela Universidade de Pernambuco - UPE (2007 - 2008), e Graduada em Letras (Habilitação em Língua portuguesa e suas literaturas) pela Universidade de Pernambuco - UPE (2006).

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio et. al Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 39.

ASSIS, M. de. ―Pai contra mãe‖. In: Contos escolhidos. São Paulo: Klick Editora / O Estado de São Paulo, 1999.

BOSI, Alfredo. O conto contemporâneo brasileiro. São Paulo-SP: Cultrix, 1989.

CANDIDO, Antônio. Textos de intervenção. Seleção, apresentações e notas de Vinícius Dantas. São Paulo-SP: Duas Cidades; 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. São Paulo: Duas Cidades, 2012.

CARLOS, José; BARRETO, Vera. Um sonho que não serve ao sonhador. Alfabetização e Cidadania, ano 2, n. 1, p. 31-37, 1995.

CHALHOUB, Sidney e PEREIRA, Leonardo A. de Miranda(orgs). A História Contada. Capítulos de História Social da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1998.

COELHO, Ana Maria. Simões; EITERER, Carmem Lucia. A didática na EJA: contribuições da epistemologia de Gaston Bachelard. In: SOARES, Leôncio et al. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

COMPAGNON, Antoine. “Literatura para quê?”. Belo Horizonte-MG: UFMG, 2009.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

EVANGELISTA, Aracy Alves Martins et al. A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler. São Paulo: Cortez, 1999.

GADOTTI, M. Palestra de encerramento. In: MAIDA, M. J. D. (Org.). Presídios e Educação. São Paulo: FUNAP, p. 121-148, 1993.

GUATTARI, F. & ROLNIK, S. (1986). Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes.

JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Tradutores: Ramon Américo Vasques e Sônia Goldefer, São Paulo, Ed. Ática, 1993.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da Leitura para a Leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2004

PAIVA, Jane et al. Educação de adultos: uma memória contemporânea - 1996-2004. Brasília: Unesco, MEC, 2004.

PARANÁ, Secretaria do Estado da Educação. Superintendência de Educação. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: 2008.

PAULINO, G. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, v. 17, n. 1, p. 47-62, 2004.

ROJO, Roxane. Letramentos Múltiplos, Escola e Inclusão Social. São Paulo-SP: Parábola, 2009.

SANTOS, Zoloi Aparecida Martins. História e literatura: uma relação possível. Disponível em: HISTÓRIA E LITERATURA: UMA RELAÇÃO POSSÍVEL - PDF Free Download (docplayer.com.br). Acessado em 20 de agosto de 2023.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo. Contexto, 2002.

Published

2024-04-20

How to Cite

DA SILVA SALES CALADO, Magna Kelly. O realismo machadiano por trás das grades: reflexões realizadas com estudantes privados de liberdade, a partir do conto “Pai contra mãe” de Machado de Assis. Revista Leitura, [S. l.], n. 80, p. 235–251, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202480.235-251. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/16634. Acesso em: 14 aug. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários