A dimensão da alteridade na formação de leitores críticos

Authors

  • Rodolfo Meissner Rolando UNITAU - Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202481.87-99

Abstract

Relying on a critical, socio-historical-cultural and dialogic vision regarding education, the human being and the language that constitutes it (Freire [1968] 2015, Vygotsky [1934] 2007, Bakhtin [1979] 2011), this article aims to discuss the central role of alterity in the relationships that are established in school contexts of reader formation. In this sense, the proposed discussion problematizes the dimension`s otherness in the reading schooling movement and offers practical-theoretical possibilities for (re)organization of relationships in the classroom, focusing on negotiation and sharing of meanings in the reception of diverse texts by students and teachers. It is expected, therefore, to contribute to fostering the formation of citizen-readers, capable of moving, as subjects, through texts, school and broader society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodolfo Meissner Rolando, UNITAU - Universidade de Taubaté

Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. Atualmente é professor-visitante do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade de Taubaté. 

References

AMORIM, M. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: outros

conceitos-chave. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2014. p.95-114

ANTONIO, S. Poetizar o pedagógico: alguns ensaios, de modo constelar. São Paulo: Biscalchin, 2013.

BAKHTIN, M. 1979. Estética da criação verbal. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V.N. 1929. Marxismo e Filosofia da linguagem. Trad. Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

BRAIT, B. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In:

Brait, B. (Org.). Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. 2.ed.

Campinas: Editora Unicamp, 2005. p.87-98.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Nacional PISA 2022. Brasília, DF: Inep, 2023.

CEREJA, W.R. Ensino de Literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2006.

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

FERRAREZI JR., C. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

FIORIN, J.L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

FREIRE, P. 1968. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.4

GONZÁLESV REY, F. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.

LAJOLO, M. Literatura: leitores e leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

MAGALHÃES, M.C.C., & Oliveira, W. Vygotsky e Bakhtin/Volochinov: dialogia e alteridade. Bakhtiniana, São Paulo, v.1, n.5, 2011, p.103-115.

MAGNANI, M.R.M. Leitura, Literatura e Escola: sobre a formação do gosto.

ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001

MONTEIRO, M.A.A.; Rolando, R.M. A voz do aluno em tempos presenciais, remotos e híbridos: por uma pedagogia da colaboração. São Paulo: Harpia editora 2020.

PAULINO, G., & Cosson, R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e

fora da escola. In: ZILBERMAN, R.;ROSING, T.M.K. Escola e leitura: velha

crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-79.

ROLANDO, R.M. Literatura no Ensino Médio à luz da Pesquisa Sócio-Histórico-Cultural: rompendo cápsulas. 2018. Tese de doutorado. Linguística Aplicada e Estudos da linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2018.

SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado das letras, 2009.

SOUZA, S.J. Infância e linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin, Campinas: Papirus, 2012.

TERRA, E. Leitura do texto literário. São Paulo: Contexto, 2014.

VYGOTSKY, L.S. (1934). A formação social da mente. 7.ed. São Paulo:

Martins Fontes: 2007.

VYGOTSKY, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins fontes, 2009.

ZILBERMAN, R., & Rösing, T.M.K. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global Editora, 2009.

Published

2024-07-27

How to Cite

MEISSNER ROLANDO, Rodolfo. A dimensão da alteridade na formação de leitores críticos. Revista Leitura, [S. l.], n. 81, p. 87–99, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202481.87-99. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17362. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos