A instrumentalização da educação pública: uma análise discursiva da propaganda novo ensino médio (2021)

Authors

  • Stefane Katrini Koop Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Maria Cleci Venturini Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202481.167-181

Abstract

The french Discourse Analysis, theoretical horizon to which we affiliated, seeks to subsidize the knowledge of the historical and discursive character of language, considering this field with constant ruptures, leading to various reconsiderations at the core of linguistic practice itself. From this perspective, the subject is interpellated by ideology and crossed by the unconscious, always being incomplete and, consequently, split, cleaved and decentered. That said, this article addresses how the discourse of neoliberalism traverses through the New High School, having as materiality the 2021 advertisement that presents it to the Brazilian population, aiming at showing evidence of what’s unsaid and how, in its current state, memories of the marketing education resonate. Considering the individual nascent of modernity and its developments up to its understanding as an individual in bourgeois capitalism, the discourses on what knowledge is and its scope in educational institutions lead to new notions of what education and work are, strengthening what is understood as bourgeois ideology and, consequently, class struggle, which is maintained and perpetuated by the liberal and neoliberal policies that follow each other

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Author Biographies

Stefane Katrini Koop, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Stefane Katrini Koop é graduada em Filosofia (2018) e Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa (2024) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Especialista (latu sensu) em Políticas Sociais pela Faculdade Unina (2019). Atualmente, é mestranda do Programa de Pós-graduação em Letras na Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. 

Maria Cleci Venturini, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Maria Cleci Venturini: graduada em Letras Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa (1980) e em Letras Língua Espanhola e suas Literaturas (1998) pela Universidade de Passo Fundo. Mestre em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001) e Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2008). Professora Associada do Departamento de Letras na Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Docente do Corpo Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Letras da UNICENTRO e da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

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Published

2024-07-27

How to Cite

KOOP, Stefane Katrini; VENTURINI, Maria Cleci. A instrumentalização da educação pública: uma análise discursiva da propaganda novo ensino médio (2021). Revista Leitura, [S. l.], n. 81, p. 167–181, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202481.167-181. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17531. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos