O discurso do movimento Todos pela educação: educação “real” precária e educação ideal neoliberal

Authors

  • Edmundo Gasparini Universidade Federal de São João del-Rei
  • Willian da Cunha Pacheco Universidade Federal de São João del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202584.66-84

Abstract

Based on Pêcheux’s Discourse Analysis, our objective is to investigate the image of education (re)produced within the discourse of Todos pela Educação, a non-governmental organization which aims at “changing the quality of Brazilian Basic Education for real”. The analysis of discourse sequences extracted from the organization’s webpage indicates that the image of education unfolds into an image of “real” education (precarious, to be improved) and an image of ideal education (well-managed, controlled, promoting competition, that is, neoliberal). The organization bases their work on the image of “real” education (in crisis) towards the ideal of “quality” (neoliberal) education. To utter from the (impossible) position of all (“todos”), as suggested by the organization’s name, veils the position where the organization stands, which is linked to the business sector in antagonistic relation with the Brazilian working class.

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Author Biographies

Edmundo Gasparini, Universidade Federal de São João del-Rei

Mestre em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras pelo IEL/UNICAMP. Doutor em Linguística pelo IEL/UNICAMP. Professor do Departamento de Letras, Artes e Cultura e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de São João del-Rei. Coordenador do Grupo de Pesquisa NED - Neoliberalismo em Discurso. 

Willian da Cunha Pacheco, Universidade Federal de São João del-Rei

Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de São João del-Rei

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Published

2025-03-30

How to Cite

GASPARINI, Edmundo; PACHECO, Willian da Cunha. O discurso do movimento Todos pela educação: educação “real” precária e educação ideal neoliberal. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 84, p. 66–84, 2025. DOI: 10.28998/2317-9945.202584.66-84. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17755. Acesso em: 24 apr. 2025.