O discurso do movimento Todos pela educação: educação “real” precária e educação ideal neoliberal
DOI:
https://doi.org/10.28998/2317-9945.202584.66-84Abstract
Based on Pêcheux’s Discourse Analysis, our objective is to investigate the image of education (re)produced within the discourse of Todos pela Educação, a non-governmental organization which aims at “changing the quality of Brazilian Basic Education for real”. The analysis of discourse sequences extracted from the organization’s webpage indicates that the image of education unfolds into an image of “real” education (precarious, to be improved) and an image of ideal education (well-managed, controlled, promoting competition, that is, neoliberal). The organization bases their work on the image of “real” education (in crisis) towards the ideal of “quality” (neoliberal) education. To utter from the (impossible) position of all (“todos”), as suggested by the organization’s name, veils the position where the organization stands, which is linked to the business sector in antagonistic relation with the Brazilian working class.
Downloads
References
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de estado. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
BALL, S. J. Educação global S.A.:novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2020.
CHAUÍ, M. Neoliberalismo, a nova forma do totalitarismo; privatiza direitos, destrói solidariedades e desencadeia extermínios. Disponível em: www.viomundo.com.br/voce-escreve/marilena-chaui-neoliberalismo-a-nova-forma-do-totalitarismo-privatiza-direitos-destroi-formas-de-solidariedade-e-desencadeia-praticas-de-exterminio.html. Acesso em: 16 mai. 2024.
DARTOT, P; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
GUILBERT, T. As evidências do Discurso neoliberal na mídia. Campinas: UNICAMP,2020.
HENRY, P. A ferramenta imperfeita: língua, sujeito e discurso. Campinas: UNICAMP, 2013.
LAVAL, C. A Escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. In: Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03, p.1530-1555, out./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 16 mai. 2024.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: UNICAMP, 1988.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F. e T. HAK (Orgs.) Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: UNICAMP, 1997a.
PÊCHEUX, M. O Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1997b.
PÊCHEUX, M.; HAROCHE, C.; HENRY, P. A Semântica e o corte saussuriano: língua, linguagem, discurso. In: BARONAS, R. L. (Org.) Análise do Discurso: apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos: Pedro & João Editores, 2007.
SIBILIA, P. Redes ou Paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
SILVA, A. Todos pela educação: o projeto educacional de empresários para o Brasil século XXI. ANPEd. 2016. Disponível em: anped.org.br/biblioteca/todos-pela-educacao-o-projeto-educacional-de-empresarios-para-o-brasil-seculo-xxi/. Acesso em: 16 mai. 2024.