The documentary genre and the construction of reality and collective memory of tourist destinations: the case of Serra da Estrela

O caso da Serra da Estrela, Portugal

Authors

  • Nelson Oliveira Instituto Politécnico da Guarda/ UDI-IPG – Unidade de Investigação para o Desenvolvimento do Interior

Keywords:

Documentary, Touristic Destinations, Touristic Image, Perceptions, Serra da Estrela

Abstract

Modern societies have come to recognize an increasingly central role for the mass media in the process of forming public opinion on most everyday issues. This has been the case since the pioneering theories and studies on the effects of the media, and it continues to be the case with the most recent theories that denote a renewed look from behavioural, affective, and cognitive perspectives. This work was theoretically based on recent theories of communication, particularly the Theory of Social Construction of Reality articulated with the Theory of Collective Memory. Our purpose was to reflect how the media, particularly seventh art, can contribute do build the tourism destinations image, focusing analytical attention on the effect of the representations they convey, on the subjective perception of the reality of their audiences. We sought to assess how the most frequent stories, the most common issues, the most iconic images of characters, events, and places, present in a set of documentaries about Serra da Estrela, can be reflected in the collective perceptions about these territories. For this purpose, 11 documentaries shot in Serra da Estrela, between 1965 and 2020, which took the highest Portuguese mountain as the main actress, were analysed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Oliveira, Instituto Politécnico da Guarda/ UDI-IPG – Unidade de Investigação para o Desenvolvimento do Interior

Doutor em Investigação em Comunicação. Universidade de Vigo, Espanha. Professor adjunto no Instituto Politécnico da Guarda, Portugal.
Membro Integrado da UDI – Unidade de Investigação do Interior

References

ALMEIDA, P. La imagen de un Destino Turístico como Antecedente de la Decisión de Visita: análisis comparativo entre los destinos. (Tese Doutoramento). Badajoz: Universidad de Extremadura, 2010.

AUMONT, J. & MICHEL, M. A Análise do Filme. Lisboa: Edições Texto & Grafia Lda. 2013.

BATISTA, G. O ensino do cinema documentário como tarefa hermenêutica. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, 2020, 27: 36-44.

BERGER, P. & LUCKMANN, T. A construção social da realidade: um livro sobre a sociologia do conhecimento. Lisboa: Dinalivro. 2004.

BONNEMAISON, J. & CAMBRÉZY, L. Le lien territorial; entre fronteires et identités geographies et cultures. Paris: L’Harmattan. 1996.

BRANDÃO, N. As Notícias nos Telejornais: Que serviço público para o século XXI? Lisboa: Guerra e Paz. 2010.

CARDOZO, P.; TALAVERA, A. Imagem turística projetada em vídeos: uma proposta metodológica. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, 8.2: 4-20. 2018.

CHOI, S.; LETHO, X.; MORRISON, A. Destination image representation on the web: Content analysis of Macau travel related websites. Tourism Management, Vol. 28, pp. 118- 129. 2007.

COSTA, W. Estetização da violência e construção do lugar-espetáculo no documentário «Em busca de um lugarcomum». Cidades. Comunidades e Territórios, 2018, 37.

DA SILVA BRITO, A.; VIEIRA, V.; PERINOTTO, A. Cinema como ferramenta de promoção de destinos turísticos no Nordeste brasileiro. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, 9.2: 191-216,2019.

DIAS, F. Promoção de destinos turísticos através do cinema: a via mais eficaz. Atas de 1st Conference on Cinema and Tourism (pp. 7 – 14). 2010. http://arttur.org/ICCT_10/10_ICCT.pdf.

DONAIRE, J. Turisme i cinema. In G. Rámon, Cinema, Publicitat i turismo. (pp. 145 – 153). Girona: Documenta Universitária. 2012.

FERREIRA, N. Adaptação cinematográfica e promoção turística: O turismo cultural no Reino Unido. Atas da 1ª Conferência Internacional Turismo e Cinema (pp. 21 – 25). 2010. http://arttur.org/ICCT_10/10_ICCT.pdf.

FUENTE-ALBA, F. & BASULTO-GALLEGOS, O. An epistemology of documentary genre for social memory in Chile. Cinta de moebio (61), 12-27, 2018. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2018000100012

GARCIA, J. Antropologia del territorio. Madrid: Taller de Ediciones. 1996.GARTNER, W. Temporal Influences on Image Change. Annals of Tourism Research, Vol. 13, nº 4, pp. 635-644. 1986.

GÓMEZ, J. Cine y viaje: las películas amateurs murcianas de los años cincuenta. Cuadernos de turismo, 2001, 8: 77-86.

GUISSONI, R.; ALENCAR, D. A representação mental e social do cinema brasileiro como espaço turístico. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, 10.2: 211-236. 2020.

HALBWACHS, M. A memória Coletiva. São Paulo: Edições Vértice. 1990.

MARQUES, C. A Serra da Estrela: Estudo Geográfico. Lisboa: Assírio & Alvim. 1996.

MARTINS, H. Para Uma Antropologia Visual Do Turismo: O Uso crítico De Metodologias E Materiais Visuais». PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural 14 (2). 2016..

MERVILLE, H. Moby Dick, Global Edições, 2020. https://www.globalgreyebooks.com/index.html

MILLÁN, Á; GARCÍA, J. & DÍAZ, E. Film-induced tourism: A latent class segmentation based on satisfaction and future intentions. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, v. 14, n. 4, p. 875-888, 2016.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus Editora. 2005.

NIETO FERRANDO, J.; DEL REY REGUILLO, A. & AFINOGUENOVA, E. Narración, espacio y emplazamiento turístico en el cine español de ficción (1951 – 1977). Revista Latina de Comunicación Social, n. 70, p. 584-610, 17 oct. 2015.

NOGUEIRA, L. Géneros Cinematográficos, Manuais de Cinema II. Livros LabCom. Covilha. 2010.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, n. 10. São Paulo, dez.-1993. 1993.

ODIN, R. Filme documentário, leitura documentarizante. Significação: Revista de cultura audiovisual, 2012, 39.37: 10-30.

OLIVEIRA, N. Imagem cinematográfica, construção da realidade e atratividade turística dos territórios. Vista, n. 2 (Junho) :224-45. 2018.

OLIVEIRA, N. La construcción simbólica de la imagen de los territorios: la Serra da Estrela rntre las imágenes tradicionales y la imagen turística. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural 17 (6):1159-77. 2019.

OSÁCAR MARZAL, E. La Imagen turística de Barcelona a través de las películas Internacionales. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural 14 (4): 14.055. 2016.

PENAFRIA, M. MERINO, F. & MADAÍL, G. Perspectivas de desarrollo para el documentalismo, el documental en soporte digital. Revista latina de comunicación social, (22), 8. 1999.

RAMOS, F. Mas afinal...o que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC. .2008.

SANTOS, I. & PAULINO, F. O documentário etnográfico: Da memória ao produto turístico». Tékhne-Revista de Estudos Politécnicos, (14), 123-135. 2010.

SILVA, C. A imagem dos destinos turísticos de montanha: olhares dos residentes e dos turistas. (Tese de Doutoramento). Aveiro: Universidade de Aveiro. 2011.

WOLF, M. Los Efectos Sociales de los Media. Barcelona: Paidós. 1994.

Published

2022-06-29 — Updated on 2022-07-04

Versions

How to Cite

Oliveira, N. (2022). The documentary genre and the construction of reality and collective memory of tourist destinations: the case of Serra da Estrela: O caso da Serra da Estrela, Portugal . RITUR - Revista Iberoamericana De Turismo, 12(1), 35–60. Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/12979 (Original work published June 29, 2022)

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.