Research methods and techniques in consumer behavior in tourism

Authors

  • José William de Queiroz Barbosa UFRN
  • Mauro Lemuel de Oliveira Alexandre Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Keywords:

Tourism, Consumer behavior, Research, Methods and techniques

Abstract

This study aims to present a systematic review of scientific productions aimed at consumer behavior in tourism, in order to identify the methods and techniques used in the development of such research. To achieve this purpose, descriptive qualitative methodology was adopted, whose data collection was based on the ProKnow-C procedure. From the scientific bases “Publicações de Turismo”, “SciELO” and “Mendeley”, 150 results were obtained. After some filtering processes, a final sample of 37 valid articles was reached. A time frame of 5 years was established, therefore, publications between 2015 and 2020 were analyzed. The sample analysis was performed using the content analysis of Bardin (2011). The results showed that, in terms of research methods, the survey was the most recurrent, being present in 6 studies. With regard to techniques, the greatest presence was the questionnaire, identified in 21 surveys, followed by the interview, with recurrence in 9 works. It was found that the year 2017 had the greatest amount of research on the topic (11 publications). In addition, in relation to periodicals, it was identified that the magazine Turismo - Visão e Ação was the most productive, with 6 publications on the subject in the analyzed period. It is deemed necessary that researchers invest in systematic studies, in order to more frequently assess the quality of scientific production on consumer behavior in tourism, so that it is possible to leverage the consolidation of research methods and techniques specific to the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauro Lemuel de Oliveira Alexandre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

References

AFONSO, M. H.; SOUZA, J. D.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L. Como construir conhecimento sobre o tema de pesquisa? Aplicação do processo Proknow-C na busca de literatura sobre avaliação do desenvolvimento sustentável. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 5, n. 2, p. 47-62, 2011.

AGUIAR, P. M.; BAIRRADA, C. M.; COELHO, A. F. M. Determinantes da lealdade online em sites de alojamento: um estudo comparativo do comportamento do consumidor português e brasileiro. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, v. 14, n. 3, p. 64-93, 2020.

ALMEIDA, G. S. D.; PELISSARI, A. S. Satisfação do consumidor com base nos atributos do serviço de hospedagem. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 13, p. 32-53, 2019.

ANTONELLI, Ricardo A. et al. Estado da arte do impacto da tecnologia da informação nas organizações: um estudo bibliométrico. CAP Accounting and Management, v. 4, n. 4, p. 77-86, 2010.

AZEVEDO, P.; MOURA, L. R. C.; SOUKI, G. Q. Escolhendo um Restaurante: atributos importantes e suas respectivas dimensões consideradas no processo de decisão do consumidor. Revista Turismo em Análise, v. 28, n. 2, p. 224-244, 2017.

BARBOSA, D. P.; MEDAGLIA, J. Tecnologia digital, turismo e os hábitos de consumo dos viajantes contemporâneos. Marketing & Tourism Review, v. 4, n. 2, 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROSO, Julie et al. The challenges of searching for and retrieving qualitative studies. Western Journal of Nursing Research, v. 25, n. 2, p. 153-178, 2003.

BRITO, F. W. C.; FREITAS, A. A. F. D. Em busca de “likes”: A influência das mídias sociais no comportamento do consumidor no consumo de viagens. PASOS - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, v. 17, n. 1, p. 113-128, 2019.

CANELA, J. A. P. A.; NAVARRO, M. B. Perfil del consumidor que valora el turismo responsable y smart en la industria hotelera. Journal of Tourism Research, v. 7, n. 1, p. 7-15, 2017.

CENDÓN, B. V.; RIBEIRO, N. A.; CHAVES, C. J. Pesquisas de survey: análise das reações dos respondentes. Informação & Sociedade, v. 24, p. 29-48, 2014.

COBUCI, L. A.; NASCIMENTO, L. A.; MEDEIROS, E. M. Festival ‘Cultura e Gastronomia Tiradentes’: uma análise do comportamento do consumidor do turismo gastronómico. Revista Turismo & Desenvolvimento, v. 27/28, p. 2325-2344, 2017.

COOPER, C.; FLETCHER, J.; WANHILL, S.; GILBERT, D.; SHEPHERD, R. Turismo: Princípios e Práticas. 2. ed. São Paulo: Bookman, 2003.

CORTEZ, M. C. A.; MONDO, T. S. Comentários on-line: formação de expectativa e decisão de compra de consumidores hoteleiros. Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, v. 10, n. 1, p. 119-136, 2018.

CRESWELL, J. W. Research design: qualitative, quantitative and mixed method approaches. Thousand Oaks, California: Sage, 2003.

DAIM, T. U.; RUEDA, G. R.; MARTIN, H. T. Technology forecasting using bibliometric analysis and system dynamics. Technology Management: A Unifying Discipline for Melting the Boundaries, p. 112-122, 2005.

DELGADO, J. M. E. M. El consumidor turístico y la teoría microeconómica. Turismo y Patrimonio, v. 11, p. 67-76, 2017.

ENSSLIN, L. et al. ProKnow-C, Knowledge Development Process-Constructivist. Processo técnico com patente de registro pendente junto ao INPI. Brasil: Instituto Nacional de Propriedade Industrial, 2010.

ESTIVAL, K. G. S. et al. Resistência dos mercados tradicionais: análise mercadológica da Feira do Malhado em Ilhéus (BA) sob as perspectivas dos consumidores. Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur), v. 9, n. 2, 2016.

FABRICIUS, S. E.; ERIKSSON, N. Young-elderly individuals use of social media for travel purpose. Tourism & Management Studies, v. 13, n. 1, p. 27-32, 2017.

FARIAS, P. P.; PEDERNEIRAS, M. M. M.; SOUSA SILVA, K. G.; SILVA, E. R. “Paraíso Natural Nas Águas”: O Nível de Satisfação dos Consumidores em Relação aos Passeios de Barco à Picãozinho. Applied Tourism, v. 2, n. 3, p. 136-155, 2017.

FINK, A. The survey handbook. Thousand Oaks, Sage, 1995.

FLAMINIO, G. C.; LOBO, H. A. S. Perfil, expectativas de consumo e satisfação dos visitantes de fim de semana da Vila Histórica de Paranapiacaba-Santo André, SP. Revista Turismo em Análise, v. 26, n. 2, p. 282-307, 2015.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FREITAS, H.; OLIVEIRA, M.; SACCOL, A. Z.; MOSCAROLA, J. O método de pesquisa survey. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 35, n. 3, 2000.

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Plageder, 2009.

GIL, A. C. Como classificar as pesquisas. Como elaborar projetos de pesquisa, 4, p. 44-45, 2002.

GONSALVES, E. P. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. Campinas: Alínea, 2001.

GOODE, W. J.; HATT, P. K. Métodos em pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 422, 1979.

GREENHALGH, Trisha. How to read a paper: Papers that summarise other papers (systematic reviews and meta-analyses). BMJ, v. 315, n. 7109, p. 672-675, 1997.

HAIR, J. F.; BABIN, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2003.

HELDER, R. Como fazer análise documental. Porto, Universidade de Algarve, 2006.

HORODYSKI, G.; GÂNDARA, J. M. O Consumo Turístico: as compras racionais e emocionais de souvenirs no destino Curitiba-Brasil. El Periplo Sustentable, v. 33, p. 636-657, 2017.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

LÜDKE, M.; MEDA, A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACEDO, S. B.; GOSLING, M. D. S. Interlocuções entre turismo, comportamento do consumidor e a Sociedade dos Sonhos. PASOS - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, v. 18, n. 3, p. 503-512, 2020.

MALHEIRO, A.; SOUSA, B.; FERREIRA, L. Compreender o papel das redes sociais no comportamento do consumidor: a perspectiva do setor hoteleiro na região norte. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, v. 24, p. 299-312, 2019.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MARTÍNEZ, M. E. A.; BORJA, M. Á. G.; JIMÉNEZ, J. A. M. Un análisis del efecto de la percepción de justicia de precios en el comportamiento del consumidor en el proceso de reserva de hotel online. PASOS - Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, v. 13, n. 4, p. 849-864, 2015.

MASSUKADO, M. S. Análise comparativa de estratégias qualitativas de investigação: possibilidades para a pesquisa em turismo. Turismo e Sociedade, v. 1, n. 1, 2008.

MOYANO, C. A. M.; LENGLER, J. F. B.; ANGNES, D. L.; SAMPAIO, F. V. Estratégia para fidelização do cliente em turismo: o caso de uma Oktoberfest no Brasil. Turismo-Visão e Ação, v. 17, n. 2, p. 387-413, 2015.

MOZZATO, A. R.; GRZYBOVSKI, D. Análise de conteúdo como técnica de análise de dados qualitativos no campo da administração: potencial e desafios. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, p. 731-747, 2011.

MUNIZ, L. M.; SANTOS, C. A. F. Turismo e Conteúdo Gerado pelo Usuário: Uma Análise Sobre o Comportamento do Consumidor na Internet por Meio de Comentários de Viagens Online. Sinergia-Revista do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis, v. 23, n. 1, p. 65-80, 2019.

OLIVEIRA, N. M.; STRASSBURG, U.; PIFFER, M. Técnicas de pesquisa qualitativa: uma abordagem conceitual. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 17, n. 32, p. 87-110, 2017.

OLIVEIRA, P.; REMONDES, J. O comportamento do consumidor corporate e suas implicações na gestão de marketing digital e redes sociais online das agências de viagens. Revista Turismo & Desenvolvimento, v. 27/28, p. 1367-1378, 2017.

RIBEIRO, Elisa Antônia. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. Evidência: olhares e pesquisa em saberes educacionais, v. 4, n. 5, p. 129-148, 2008.

ROSSI, J.; RAMOS, C. M. A relevância do uso de smartphones durante a experiência turística. Turismo: Visão e Ação, v. 21, p. 265-290, 2019.

ROSSMAN, G. B.; RALLIS, S. F. Learning in the field: An introduction to qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage, 1998.

RUIZ-TRIGUEROS, M. V.; DAMIÁN, A. G. El marketing con causa como herramienta para promover comportamientos sostenibles al visitar áreas naturales protegidas como destinos turísticos. Turismo: Visão e Ação, v. 22, p. 402-423, 2020.

SANTOS, F.; LUNARDI, G. L.; MAIA, C. R.; AÑAÑA, E. S. Fatores que influenciam a participação dos consumidores no Turismo Eletrônico. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 14, n. 2, 2020.

SANTOS, G. E. O.; PANOSSO NETTO, A.; WANG, X. Análise de citações de periódicos científicos de turismo no Brasil: subsídios para a estimação de indicadores de impacto. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 11, p. 61-88, 2017.

SERRA, L. S.; ALFINITO, S. Comportamento do consumidor de turismo: Uma revisão sistemática da produção científica brasileira. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - RBTUR, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 109-133, 2020.

SILVA, F. F.; JÚNIOR, S. M. Fatores que afetam o encantamento do cliente do turismo de lazer a partir da experiência em parques temáticos. Turismo-Visão e Ação, v. 19, n. 1, p. 103-127, 2016.

SILVA, F. F.; BARRETO, L. M. T. S. A Experiência do consumidor como fator influenciador da formação do encantamento do cliente no turismo e na hospitalidade. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, v. 9, n. 1, p. 78-95, 2019.

SILVA, G. L.; MENDES FILHO, L. A. M. Agências de viagens on-line: a percepção de diferentes grupos consumidores de meios de hospedagem. CULTUR: Revista de Cultura e Turismo, v. 10, n. 2, p. 49-55, 2016.

SILVA, G. L.; MENDES FILHO, L. Perfil e frequência de uso das On-line Travel Agency (OTA) por consumidores na rede hoteleira de Natal/RN. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, v. 12, n. 1, p. 22-44, 2018.

SILVA, J. M. P. D. O estado-da-arte da literatura em economia e gestão da inovação e tecnologia: um estudo bibliométrico. 68 p. Dissertação (Mestrado em Inovação e Empreendedorismo Tecnológico). Faculdade de Engenharia, Universidade do Porto, 2008.

SILVA, L. A.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. L. Significados do consumo colaborativo no turismo a partir dos consumidores do AIRBNB. Turismo: Visão e Ação, v. 22, n. 2, p. 380-400, 2020.

SILVA, M. M.; SILVA, J. R. H.; JUNIOR, S. M.; MENDES FILHO, L. Comportamento do consumidor e intenção de compra de serviços hoteleiros: influência ao assistir vídeos na internet. Podium, v. 9, n. 2, p. 286-307, 2020.

SILVA, P. R.; DEBOÇÃ, L. P.; SILVA, A. J. H.; VEIGA, R. T. Uma análise da produção científica nos periódicos de turismo sobre o tema comportamento do consumidor em turismo. Revista Turismo Visão e Ação, v. 14, n. 1, p. 47-66, 2012.

SOUSA, B.; VASCONCELOS, S. Branding territorial e o papel da imagem no comportamento do consumidor em turismo: O caso de Arouca. European Journal of Applied Business Management, Special Issue, p. 1-14, 2018.

SOUSA, B. M. et al. Criatividade no turismo e envolvimento do visitante: o estudo de caso de Loulé (Portugal). RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, v. 9, n. 1, p. 62-77, 2019.

TITO, A. L. A.; BRUMATTI, P. N. M.; NÓBREGA, W. R. M. Pós-modernidade e Turismo: Reflexões Acerca da Experiência Turística no Contexto das Agências de Viagens. Revista Turismo em Análise, v. 28, n. 3, p. 424-437, 2017.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2008.

VAREIRO, L. M. C.; PINHEIRO, T. C. S. A influência da crise na escolha pelo consumidor entre agências de viagens ou operadores on-line. Turismo-Visão e Ação, v. 19, n. 2, p. 220-243, 2017.

VARENHOLD, M.; GOES, C. A.; MEDEIROS, M. L. Consumo e atitude dos turistas com relação aos produtos gastronômicos do Litoral Paranaense. Ágora, v. 21, n. 1, p. 42-54, 2019.

VERA, L. A. R.; GOSLING, M. S. Economia compartilhada no turismo: Uma discussão teórica sobre o consumo colaborativo e o compartilhamento. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 10, n. 1, p. 226-251, 2017.

VERA, L. A. R.; GOSLING, M. S. Comportamento do consumidor na economia compartilhada no turismo: um estudo sobre o CouchSurfing e o AirBnb. Revista Turismo em Análise, v. 29, n. 3, p. 447-467, 2019.

VILELA, L. O. Aplicação do PROKNOW-C para seleção de um portifólio bibliográfico e análise bibliométrica sobre avaliação de desempenho da gestão do conhecimento. Revista Gestão Industrial, v. 8, n. 1, p. 76-92, 2012.

Published

2022-06-29

How to Cite

Barbosa, J. W. de Q., & Alexandre, M. L. de O. (2022). Research methods and techniques in consumer behavior in tourism. RITUR - Revista Iberoamericana De Turismo, 12(1), 199–227. Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/13394

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.