Information and disinformation

sharing, perceptions and behavior of Libra-rianship undergraduates

Authors

  • Luciana de Albuquerque Moreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0001-7265-3164
  • Monica Marques Carvalho Gallotti Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-3044-2032
  • Lidiane Cristina Andrade de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e15409

Keywords:

librariscience undergraduates, graduates-UFRN, information sharing, information-disinformation

Abstract

It consists of sharing the results of a survey that researched 2000-2020 Library Science undergraduates form the Federal University of Rio Grande do Norte in Brazil. The research aimed to find out how they dealt with the fake news and misinformation phenomena of in their work environment. Bibliographical research was carried out in Database in Information Science (Brapci) aiming to support the theoretical framework using the search expressions: graduates, Librarianship, fake news, Covid-19, pandemic. It was discussed how this public faced the adversities presented by the Covid-19 pandemic, its challenges in contemporary society that has access to information quickly and immediately, however, often refrains from checking its veracity. The importance of information networks sharing was highlighted, and the role of the information professional in regard to the large number of fake news disseminated through social networks and present in everyday life. As a result, it was seen that the group is composed of a majority of females (74.7%) with different ages, who share information with each other through social networks. They indicate prior contact with fake news (91.6%) and noticed an increase in this phenomenon during the pandemic. However, (89.5%) indicate that they would not share false news and that their Librarianship training helps them to identify this type of news. In conclusion, it is considered essential to have strategies for identifying and combating disinformation in Libraryscience formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana de Albuquerque Moreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorado em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais. Professora Associada do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação e do Conhecimento da UFRN.

Monica Marques Carvalho Gallotti, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorado em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais pela Universidade do Porto (UP), Mestra em Ciência da Informação/Biblioteconomia e Graduada em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Lidiane Cristina Andrade de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bibliotecária do Instituo Brasil.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Pós-verdade: novo objeto de estudo da Ciência da Informação. Inf. Inf., Londrina, v. 26, n. 1, p. 94–111, jan./mar. 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/39667. Acesso em: 15 abr. 2023.

BARBOSA, Eduardo F. Instrumentos de coleta de dados em pesquisas educacionais. Ser Professor Universitário, [s.l.], 5 dez. 2008. [Módulo 21 – Metodologia de Pesquisa]. Disponível em: https://bit.ly/2nURDbx. Acesso em: 26 jul. 2022.

BAUDRILLARD, Jean. A transparência do mal: ensaio sobre os fenômenos extremos. Tradução Estela dos Santos Abreu. 2. ed. Campinas: Papirus, 1992.

BECK, Caio. Peneiras da sabedoria (Sócrates). Andragogia Brasil, [s.l.], 4 maio 2017. Disponível em: https://bit.ly/3G7m5I1. Acesso em: 25 jun. 2022.

BERZELAK, Jernej; VEHOVAR, Vasja. Information technology in survey research. In: KHOSWROW-POUR, Medhi (ed.). Encyclopedia of Information Science and Technology, v. 4. 2nd ed. [Hershey, PA]: IGI Global, 2008. p. 2024-2029. Disponível em: https://bit.ly/3LXV8tP. Acesso em: 28 mar. 2023.

BEZERRA, Arthur Coelho. Miséria da informação: dilemas éticos da era digital. Rio de Janeiro: Garamond, 2024.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CLAUSEN, Helge. The future information professional: old wine in new bottles? Part One. Libri: International Journal of Libraries and Information Studies, v. 40, n. 4, p. 265-277, 1990. Disponível em: https://bit.ly/3M9OIrF. Acesso em: 20 mar. 2023.

CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; CUSTODIO, Marcela Gaspar. A informação enfurecida e a missão do bibliotecário em tempos de pós-verdade: uma releitura com base em Ortega y Gasset. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 14, n. 2, p. 197-214, maio/ago. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3KmodOl. Acesso em: 25 jan. 2022.

DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Ecologia da informação: porque só a tecnologia não basta na era da informação. Tradução de Bernadette Siqueira Abrão. São Paulo: Futura, 1998. Disponível em: https://bit.ly/3lWFO6i. Acesso em: 18 ago. 2021.

FAIX, Alisson. Teaching online research in the “fake news” Era. In: ASCUE SUMMER CONFERENCE, 51., Mirtle Beach, SC, 2018. Ascue Proceedings [...]. Mirtle Beach, SC: ASCUE, nov. 2018. p. 43-51. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=ascue&id=ED592847 . Acesso em: 21 ago. 2022.

FERRARI, P. Fake news, pós-verdade e o consumo de informações. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 26., 2017, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero; 2017. Disponível em: https://bit.ly/41aCxQ8. Acesso em: 14 abr. 2023.

FLOOD, Alison. Fake news is ‘very real’ word of the year for 2017. The Guardian, [s.l.], 2 Nov. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2iTWYk4. Acesso em: 20 mar 2023.

FONSECA, José João Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012-1/1SF/Sandra/apostilaMetodologia.pdf. Acesso em: 31 ago. 2023.

HAN, Byung-Chul. Não-coisas: transformações no mundo em que vivemos. Tradução Ana Falcão Bastos. Lisboa: Relógio D’água, 2022.

LAZER, David; BAUM, Matthew; BENKLER, Yochai; BERINSKY, Adam; GREENHILL, Kelly; MENCZER, Filippo; METZGER, Miriam; NYHAN, Brendan; PENNYCOOK, Gordon; ROTHSCHILD, David; SCHUDSON, Michael; SLOMAN, Steven; SUNSTEIN, Cass; THORSON, Emily; WATTS, Duncan; ZITTRAIN, Jonathan. The science of fake news: Science. v. 359, n. 6380, p. 1094-1096. Mar. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3ZdyvVi. Acesso em: 31 ago. 2022.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A ciência, o sistema de comunicação científica e a literatura científica. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 21-31.

PORTAL SALÁRIO. Bibliotecário - Salário, piso salarial, o que faz e mercado de trabalho. 2023. Disponível em: https://www.salario.com.br/profissao/bibliotecario-cbo-261205/. Acesso em: 13 abr. 2023.

RIBEIRO, Ronald de Jesus Alves; REDIGOLO, Franciele Marques. O bibliotecário como aliado no combate às fake news no contexto da desinformação. BIBLOS, Rio Grande, v. 37, n. 2, p. 46-59, jul./dez. 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/16191. Acesso em: 13 out. 2024.

SANTOS, Raquel do Rosário; DUARTE, Emeide Nóbrega; LIMA, Izabel França de. O papel do bibliotecário como mediador da informação no processo de inclusão social e digital. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 36-53, jan./jun. 2014. Disponível em: https://bit.ly/3GJjcxi. Acesso em: 14 abr. 2023.

SILVA, Armando Malheiro da. A informação: da compreensão do fenômeno e construção do objecto científico. Porto: Afrontamento, 2006.

SILVA, Silvana Souza da; TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho. O bibliotecário e as fake News: análise da percepção dos egressos do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 58-82, jul./dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3M4Uxqk. Acesso em: 25 ago. 2022.

TOMAÉL, Maria Inês. Categorias e dimensões do compartilhamento da informação. In: TOMAÉL, Maria Inês (org.). Compartilhamento de informação. Londrina: EDUEL, 2012. 227p. p.13-40.

TOMAÉL, Maria Inês; CATARINO, Maria Elisabete; VALENTIM, Marta Lígia Pomim; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; SILVA, Teresinha Elisabeth da. Avaliação de fontes de informação na internet: critérios de qualidade. Informação & Sociedade: Estudos, v. 11, n. 2, p. 1-14, 2001. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/08b8a185942883dd45d15b3314a5a83c/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2030753. Acesso em: 20 mar. 2023.

WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg Cedex: Council of Europe, 2017. Disponível em: https://bit.ly/37NcPG0. Acesso em: 20 mar. 2023.

WENGER, Etienne; MCDERMOTT, Richard; SNYDER, William M. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Boston, MA: Havard Busines School Press, 2002. Disponível em: https://bityli.com/bcMfwi. Acesso em: 14 abr. 2022.

ZATTAR, Marianna. Competência em informação e desinformação: critérios de avaliação do conteúdo das fontes de informação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 285-293, nov. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2Xhf4PG. Acesso em: 30 ago. 2022.

Published

2024-12-24

How to Cite

Moreira, L. de A., Gallotti, M. M. C., & Oliveira, L. C. A. de. (2024). Information and disinformation: sharing, perceptions and behavior of Libra-rianship undergraduates. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e15409. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e15409

Issue

Section

Artigos | Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.