Gender representation actions and policies

research on the electronic portal of a Brazilian public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16809

Keywords:

policies, gender, higher education, access to information, electronic portal

Abstract

Brazilian public universities, as powerful spaces for reducing gender inequalities, use Information and Communication Technologies to facilitate communication with society, with electronic portals being one of the strategies for accessing information. In view of this, the question arises whether the electronic portal, of a Brazilian public university, allows citizens to access information about the institution's actions and policies about gender representation? To answer, we carried a case study through documentary research carried out on the electronic portal of a Brazilian public university in the Mid-West region, during the second semester of 2022. By gray literature on the site of this insti-tution, to map and to analyze information on actions and policies related to gender issues. In this study, challenges were identified in relation to access to information available on the electronic por-tal. As well as the need to mature institutionalized policies and highlight the actions developed at the university in favor of changes in the gender agenda.

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Author Biographies

Leihge Roselle Rondon Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutoranda em Educação, Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso, Especialista em Psicologia Hospitalar e em Psicologia da Saúde pelo Conselho Federal de Psicologia, e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso. Psicóloga no cargo de Técnico Administrativo Educacional da Universidade Federal de Mato Grosso.

Eunice Pereira dos Santos Nunes, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo, Mestra em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia, e Graduada em Ciência da Computação pela Universidade de Mogi das Cruzes. Professora do Instituto de Computação da Universidade Federal de Mato Grosso.

Cristiano Maciel, Universidade Federal de Mato Grosso

 Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal Fluminense, Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina e Graduado em Informática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul.  Professor do Instituto de Computação da Universidade Federal de Mato Grosso. 

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Published

2024-12-25

How to Cite

Pereira, L. R. R., Nunes, E. P. dos S., & Maciel, C. (2024). Gender representation actions and policies: research on the electronic portal of a Brazilian public university. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e16809. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16809

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