A CITY UNDER THE SIGNS OF THE RACES:
everyday life and racial relations in the county of Delmiro Gouveia-AL (1980-2000)
DOI:
https://doi.org/10.28998/rchv14n27.2023.0007Keywords:
Cidade, Relações Raciais, Delmiro GouveiaAbstract
This article problematizes the history of the county of Delmiro Gouveia, in the high hinterland of Alagoas, from the memories and narratives of History teachers, focusing on their life stories as an artifact to understand the racial relations that shape the local culture , their social experiences and subjectivities. It is intended to understand which tactics and strategies are (re)constructed in the power game in which racial criteria weigh in the urban routine during the last decades of the 20th century. The city is understood as a complex and tense scenario; as a stage for performances, disputes and conflicts where the dramatizations of identities and power relations that constitute the cultural codes and the social, political and economic relations that materialize the histories of a city with the races, in which they are produced and crossed values, perceptions, sensibilities, projects and practices that affect subjectivities.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Wlamira de. O jogo da dissimulação: abolição e cidadania negra no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
CHAUÍ, Marilena. Política Cultural. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FEITOSA, Edvaldo de Araújo. Água Branca: história e memória. Maceió: EDUFAL, 2014.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1988.
__________. História da Sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.
FUNES, Neiza [et al]. Contribuições da história de vida e da autoconfrontação para a compreensão da atividade docente. In: PIZZI, Laura [et al]. (Orgs.). Trabalho docente: tensões e perspectivas. Maceió: EDUFAL, 2012.
GABRIEL, Carmen; MONTEIRO, Ana. Currículo de História e Narrativa: desafios epistemológicos e apostas políticas. In: MONTEIRO, Ana [et al]. Pesquisa em Ensino de História: entre desafios epistemológicos e apostas políticas. Rio de Janeiro: Mauad X; FAPERJ, 2014.
GOMES, Gustavo. Saberes e Narrativas Docentes: memórias e experiências do Ensino de História e cultura afro-brasileira no sertão alagoano. Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal de Alagoas. Programa de Pós-Graduação em Educação. Maceió, 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostragem de domicílios: síntese de indicadores 2009. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
JOSSO, Christine. Experiências de Vida e formação. Lisboa: EDUCA, 2002.
MORAES, Maria Thereza. Experiências e movimentos de subjetivação no percurso de formação: identidades, sentimentos e histórias. Revista Lugares da Educação, Bananeiras, v. 05, n. 10, 2015.
MUNANGA, Kabenguele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
NASCIMENTO, Edvaldo. Delmiro Gouveia e a educação na Pedra. Brasília: Senado Federal, 2014.
NASCIMENTO, Lucas. Escola, Memória e Dor: jovens negros da educação básica de Delmiro Gouveia, AL (1990-2010). 2018. Monografia (Licenciatura em História) – Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia.
SCHWARCZ, Lília. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil (1870-1930). São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SCHWARZ, Lilia M. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SOUZA, Carla. Transferir para modernizar: os feirantes e as relações capitalistas no alto sertão de Alagoas – Delmiro Gouveia (1980-1990). 2017. Monografia (Licenciatura em História) – Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia.
SOUZA, Jessé. A classe média no espelho. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gustavo Manoel da Silva GomesEste trabalho está licenciado sob uma licença
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/br/
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.