Fontes textuais para o ensino de História Regional e o currículo de História

Em pauta a Ditadura civil-militar no estado do Mato Grosso do Sul

Authors

  • Carla Villamaina Centeno Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS
  • Antonia Cristina Rocha Fioravante Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS
  • Luiz Antonio Piesanti Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Faculdade de Artes, Letras e Comunicação - FAALC

DOI:

https://doi.org/10.28998/rchv15n30.2024.0008

Keywords:

Ditadura Civil-Militar, Historiografia, Mato Grosso do Sul

Abstract

The present research focuses on textual historical sources and aims to survey memorialist works and thematic books about the Brazilian dictatorial period (1964-1985), with a geographical focus on the southern region of Mato Grosso, which, since 1979, has been the state of Mato Grosso do Sul. The research sought to contribute to the availability of textual historical sources that could serve as theoretical references and didactic tools for History teachers to consult and use in the classroom. Through document analysis and examination of national and local educational curriculum guidelines, the study aimed to understand how these sources align with the skills and competencies outlined in these documents. This study, therefore, constitutes a qualitative literature review of literary works and document analysis, focusing on the Brazilian dictatorial period (1964-1985), by authors who aimed to demonstrate that the Civil-Military Dictatorship was not exclusive to Brazil’s major urban centers, but also significantly impacted the region that is now the state of Mato Grosso do Sul.

Keywords: Civil-Military Dictatorship. Historiography. Mato Grosso do Sul.

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Author Biographies

Carla Villamaina Centeno, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Licenciada em História pela Faculdades Unidas Católicas de Mato Grosso (FUCMT).

Antonia Cristina Rocha Fioravante, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu - Mestrado Profissional em Educação (PROFEDUC), da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS); Especialista em Coordenação, Orientação e Gestão Escolar pelo Programa de Especialização do Centro Universitário Internacional (UNINTER); Licenciada em História pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Luiz Antonio Piesanti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Faculdade de Artes, Letras e Comunicação - FAALC

Doutorando em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Mestre em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS); Especialista em Literatura e Língua Inglesa pela Faculdade Iguaçu; Especialista em Tradução e Revisão de Textos em Língua Inglesa pela Faculdade Iguaçu; Licenciado em Letras - Habilitação: Português-Inglês e suas respectivas Literaturas pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Bolsista CAPES/CNPq.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Centeno, C. V., Fioravante, A. C. R., & Piesanti, L. A. (2024). Fontes textuais para o ensino de História Regional e o currículo de História: Em pauta a Ditadura civil-militar no estado do Mato Grosso do Sul. Revista Crítica Histórica, 15(30), 150–183. https://doi.org/10.28998/rchv15n30.2024.0008

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