Teachers’ understanding about the self-regulation of learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p257-274

Keywords:

Self-regulation, Teacher training, Learning

Abstract

This research presents a diagnosis about teachers' understanding about the concept of self-regulation and its implications in the context of learning and teaching. It uses as a theoretical framework the assumptions of self-regulation of learning from a perspective of cognitive psychology studies and its applications in the field of teaching. Methodologically, the exploratory and descriptive strategy is used in a training environment as a result of a mini-course on the subject at a scientific congress, from which the pedagogical test instrument was used in order to investigate the conceptual knowledge of teachers on this subject. The results are discussed and problematized according to the need to understand self-regulation as a necessary knowledge for teaching, from which a gap is perceived between the knowledge necessary for teaching and the curricular contents present in teacher education.

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Author Biographies

Paulo Gonçalo Farias Gonçalves, Universidade Federal do Cariri

Doutor em Educação pela UFRN (2020), Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela UFRN (2013) e Licenciado em Matemática pela UECE (2011). É professor da Universidade Federal do Cariri (UFCA), campus Brejo Santo. Compõe o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do INEP. Tem experiência como docente e pesquisador de Educação Matemática, atuante nas seguintes linhas de pesquisa: Formação de Professores, Etnomatemática e Didática Desenvolvimental.

Alessandro Augusto de Barros Façanha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Adjunto do Departamento de Educação UFRN/CERES, Doutor em Educação e pesquisador nas áreas do ensino de ciências, educação química e didática desenvolvimental. 

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Published

2021-08-31

How to Cite

GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias; FAÇANHA, Alessandro Augusto de Barros. Teachers’ understanding about the self-regulation of learning . Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 257–274, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p257-274. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10931. Acesso em: 25 nov. 2024.

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