Between walls, gardens, solariums and activity rooms:there are babies and children around here!

the spatialisation and institucionalisation of living in early childhood education

Authors

  • Jader Janer Moreira Lopes Universidade Federal de Juiz de ForaUniversidade Federal Fluminense
  • Silvia Helena Valentim
  • Thiago Bogossian University of Surrey

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p240-261

Keywords:

Babies and children, Spatial experiences, Curriculum and Early Childhood Education, Institutions

Abstract

The production of Western Modernity, the result of colonial movements that began at the end of the 15th century, was marked by a set of actions that would shape the geopolitical relations of the contemporary world. The domination of territorial and economic relations was followed by other processes, often neglected, and forgotten, such as the colonisation of knowledge, routines, the institutionalisation of life, among others, which converged in the very coloniality of the being. In this movement, the spatial dimension was one of the fundamental facets. With the goal of reflecting upon the relations between children and the institutionalised space, we seek, with this article, to contribute to the debates that involve curricular issues for the Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Bogossian, University of Surrey

Professor assistente e candidato de Doutorado no Programa de Pos-Graduacao em Sociologia da Universidade de Surrey

References

ARDOINO, J. (2002). L’Analyse Institutionnelle (1970). Dans A. LAMIHI et G. MONCEAU (dir.). Institution et Implication, l’œuvre de René Lourau. Paris : Ed. Syllepse. p. 61-71.

BAKHTIN. Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2014.

BOGOSSIAN, Thiago. “Já pensou Pedro com um cabelão Maria Chiquinha? Não combina, ne?!” Geografia e Gênero na Educacao Infantil. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, no. 12, p. 169-183, 2014.

BOGOSSIAN, Thiago; CASSAL, Luan C. B. “My face is glittering!”: Gendered Pedagogies and Practices in Early Childhood Education in Brazil. Em: XU, Yuwei; BHANA, Devia; ADRIANY, Vina. (Orgs.). Gendered and Sexual Norms in Global South Early Childhood Education: Understanding Normative Discourses in Post-Colonial Contexts. Abingdon: Routledge, No prelo.

FAVACHO, André Marcio Picanço. O recolhimento dos meninos: por uma genealogia da ordem pedagógica brasileira. Tese de Doutorado em Educação. Universidade de São Paulo, 2008.

FINCO, Daniela; OLIVEIRA, Fabiana de. A sociologia da pequena infância e a diversidade de gênero e de raça nas instituições de educação infantil. Em: FARIA, Ana Lúcia G; FINCO, Daniela (Orgs.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 55-80.

FOUCAULT, Michel. Historia da sexualidade – vol 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GILON, Christiane, VILLE, Patrice «Les analyseurs de l’Eglise: analyse institutionnelle en milieu chrétien » (1972) « Intervention socioanalytiques : les analyseurs de l’église » (1996). In: Institution et Implication, l’œuvre de René Lourau sous la Dir. LAMIHI, Ahmed, MONCEAU, Gilles, Ed. Sullepse, Paris, 2002.

LOURAU, René. La clé des champs; Paris: Anthropos, 1997.

LOURAU, René. Analyse institutionnelle et question politique. In: L’Homme et la société, socianalyse, n. 29-30, p. 21-34, 1973.

LOURAU, René. L’analyse institutionnelle. Paris: Ed. de Minuit, 1970.

HARVEY, David. Paris - Capital da Modernidade. São Paulo: Boitempo, 2015

LOPES, Jader Janer M. Terreno Baldio. No prelo.

LOPES, Jader Janer M. Um dinossauro faminto, um adulto e uma criança: o espaço e as geografias do viver. In: MORO, Catherine; BALDEZ, Etienne (orgs.) EnLacES no debate sobre Infâncias e Educação Infantil. Curitiba: NEPIE/UFPR, 2020.

MASSEY, Doreen. Pelo espaço: Uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MONCEAU, Gilles. Transformar as práticas para conhecê-las: pesquisa-ação e profissionalização docente*. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 467-482, set./dez. 2005.

MONCEAU, Gilles., LAMIHI, Ahmed. Institution et Implication, l’œuvre de René Lourau, Paris: Ed. Sullepse, 2002.

MONTEAGUDO, Henrique. A invenção do monolinguismo e da língua nacional. Gragoatá, v. 17, n. 32.

NERUDA, Pablo. Geografía infructuosa. Buenos Aires: Editorial Losada. 1972

NERUDA, Pablo. Últimos Poemas – O Mar e os Sinos. Porto Alegre: L&PM. 2018

PAIVA, Wilson Alves de. O legado dos jesuítas na educação brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, no. 4, 2015.

RAMOS, Graciliano. Infância. Rio de Janeiro: Record, 2003.

RAMOS, Graciliano. Infância. São Paulo: Círculo do Livro, 1977.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica, Razão e Emoção. São Paulo: Edusp, 2003.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2005

SILVA, Isabel de Oliveira; LUZ, Iza Rodrigues da. Meninos na educação infantil: o olhar das educadoras sobre a diversidade de gênero. Cadernos Pagu, v. 34, Campinas, p. 17-39, janeiro-junho de 2010.

Published

2021-12-22

How to Cite

LOPES, Jader Janer Moreira; VALENTIM, Silvia Helena; BOGOSSIAN, Thiago. Between walls, gardens, solariums and activity rooms:there are babies and children around here! the spatialisation and institucionalisation of living in early childhood education. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 240–261, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p240-261. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12570. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.