Meanings assigned by the pedagogical coordination to the curriculum for early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp257-282

Keywords:

Early Childhood Education’s Curriculum, Pedagogical coordination, Meanings

Abstract

This text discusses the pedagogical coordinators’ view on the organization of the curriculum for Early Childhood Education. Based on the Childhood Pedagogies, as well as on theories on curriculum, semi-structured interviews with six pedagogical coordinators from Turmalina, Minas Gerais, Brazil, are analyzed. The dialogues with the coordinators show that, if, on the one hand, they understand the child as the center of pedagogical practices and play as a favorable moment for their development; on the other hand, they point out that the curriculum suggests prescriptions for educational practices, although it is a daily construction of children and teachers. As final remarks, the pedagogical coordination is evidenced as an essential element in the articulation between the prescribed curriculum and the one experienced by the children.

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Author Biographies

Fabiana Pinheiro Barroso, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade Interdiciplinar em Humidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (PPGED-UFVJM). Atua como gestora na Secretaria Municipal de Educação de Turmalina, Minas Gerais.

Sandro Vinicius Sales dos Santos, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Professor Adjunto do Curso de Pedagogia da Faculdade Interdisciplinar em Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK (Pedagogia/FIH/UFVJM) e pesquisador do quadro de docentes permanentes do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UFVJM) e do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas (MPICH-UFVJM). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Conhecimento e inclusão social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2016); Mestre em educação pelo mesmo Programa (2013); Especialista em Educação Infantil pelo Curso de Especialização Lato Sensu em Docência da Educação Básica (LASEB/FaE/UFMG); Pedagogo pelo Instituto Superior de Educação Anísio Teixeira (2008).

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Published

2022-06-10

How to Cite

BARROSO, Fabiana Pinheiro; SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Meanings assigned by the pedagogical coordination to the curriculum for early childhood education . Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 257–282, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp257-282. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12625. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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