Continuing education conceptions in municipal education plan of Criciúma

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp583-604

Keywords:

Continuing education, Teachers, Theoretical concepts, Education plan

Abstract

This study aimed to identify and analyze the concepts of continuing education expressed in the Municipal Education Plan (PME) of Criciúma, approved by Law No. 6.514, on December 1st, 2014. This study is structured in three parts: the first one is dedicated to historical and legal contextualization of education plans; the second part addresses theoretical concepts of continuing education from authors such as Tardiff and Lessard (2014), Gatti (2008), Magalhães (2019), Nóvoa (2009; 2017), Wagner and Cunha (2019) and Shiroma (2003a; 2003b); and the third one, through documental analysis, is dedicated to study the goals and strategies of the PME of Criciuma, which deals with the continuing education of teachers. The analysis made it possible to identify the presence of some critical and humanistic aspects in the PME, but theoretical concepts of continuing education with an objective and technical character prevail, which aim to equip teachers to meet specific demands that are linked to overcoming of quantitative indexes.

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Author Biographies

Gislene dos Santos Sala, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Licenciada em Artes Visuais (UNESC) e Pedagogia pela Faculdade da Lapa (FAEL), Doutoranda em Educação (PPGE/UNESC). Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UNESC). Coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação (Criciúma/SC, Brasil)

Morgana Bada Caldas, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Bacharela em Direito (UNESC). Professora no curso de Direito (UNESC), Criciúma, SC, Brasil. Doutoranda em Educação (PPGE/UNESC). Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UNESC)

Ricardo Luiz de Bittencourt, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação (PPGE/UFRGS). Graduado em Pedagogia pela União das Faculdades de Criciúma (UNIFACRI) e Filosofia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Especialista em Fundamentos da Educação e em Fundamentos Psicopedagógicos do Ensino pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da (UNESC), Criciúma, SC, Brasil. Grupo de Pesquisa Políticas, Saberes e Práticas de Formação de Professores e editor da Revista Saberes Pedagógicos do curso de Pedagogia (UNESC)

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Published

2022-06-10

How to Cite

SALA, Gislene dos Santos; CALDAS, Morgana Bada; BITTENCOURT, Ricardo Luiz de. Continuing education conceptions in municipal education plan of Criciúma. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 583–604, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp583-604. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12651. Acesso em: 12 aug. 2024.

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