Narrative planning in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p262-286

Abstract

The objective of this article is to engender dialogues about narrative planning in Early Childhood Education, showing new meanings for the act of planning. From a theoretical-methodological point of view, an exploratory study of bibliographic character was developed, situated in a qualitative research approach, which consisted of reflections on planning in Early Childhood Education, based on the studies of Ostetto (2000), Corsino (2009) and Fochi (2015), and in fostering discussions on narrative planning. It is concluded that narrative planning presents itself as a possibility of being a guide for pedagogical work and of being, at the same time, a (con)text for training, updating the curriculum, studying and researching the experiences of the teacher and the children in Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlene Oliveira dos Santos, Universidade Federal da Bahia - Faculdade de Educação - Departamento I

Doutora em educação, Professora Adjunta da Faculdade de Educação da UFBA, lotada no Deártamento de Educação I, Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças e Infâncias (GEPEICI).  Área de atuação: Educação Infantil, políticas públicas de EI, docência, currículo e ação pedagógica com bebês e crianças bem pequenas.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 14, 2003, p. 79-95.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Práticas cotidianas na Educação Infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares - Projeto de Cooperação Técnica MEC e UFRGS para construção de Orientações Curriculares para a Educação Infantil. MEC/SEB: Brasília, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br /index.php?option=com_content&view=article&id=13453&Itemid=936>. Acesso em: 26 maio 2009.

BHERING, Eliana; FULLGRAF, Jodete. Planejamento na Educação Infantil: intenções, reflexões e desejos. Revista Educação: Publicação Especial: Educação Infantil 2, São Paulo: Editora Segmento, p. 44-59, out./2011.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. 336 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 20, de 11 de novembro de 2009a. Trata da revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12745&Itemid=866>. Acesso em: 31 mar. 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009b. Fixa as diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009b, seção 1, p.18.

BRUNER, Jerome. La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 2003.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

CORREA, B.; ADRIÃO, T. Material apostilado utilizado em pré-escolas municipais paulistas: análise de dois casos. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 30, n. 2, p. 379-396, maio./ago. 2014.

CORSINO, Patrícia. Considerações sobre o planejamento na Educação Infantil. In: CORSINO, Patrícia (Org.). Educação Infantil: cotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2009, p. 117-121.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

EDWARDS; GANDINI; FORMAN (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância (V1). Trad. Dayse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas sul Ltda, 1999.

EDWARDS; GANDINI; FORMAN (Org.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação (V.2). Porto Alegre: Penso, 2016.

FALK, Judit (Org.). Abordagem Pikler: Educação Infantil. São Paulo: Omnisciência, 2016.

FOCHI, P. S. Planejar para tornar visível a intenção educativa. Revista Pátio. Educação Infantil, Porto Alegre, n. 45, p. 4-7, out./dez. 2015.

FORTUNATI, Aldo. Por um currículo aberto ao possível: protagonismo das crianças e educação - o pensamento, a prática, as ferramentas. Tradução Paula Baggio. La Bottega di Geppetto: San Miniato/Itália; Porto Alegre: Editora Buqui, 2017.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Madalena. Sonhar na ação de planejar. In: FREIRE, Madalena et al. Avaliação e Planejamento: a prática educativa em questão. Instrumentos Metodológicos II. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1997, p. 54-58. (Série Seminários).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. SP: Atlas, 2002.

KUHLMANN Jr., Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS; GANDINI; FORMAN (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância (V1). Trad. Dayse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas sul Ltda, 1999, p. 59-104.

MARTINS FILHO, Altino José; DELGADO, Ana Cristina Coll. A construção da docência com bebês e crianças bem pequenas em creches. In: MARTINS FILHO, Altino José (Org.). Educar na creche: uma prática construída com os bebês e para os bebês. Porto Alegre: Mediação, 2016, p. 9-22.

MARTINS, Mirian Celeste. Repensando o planejamento do ensino da Arte. In: FREIRE, Madalena et al. Avaliação e Planejamento: a prática educativa em questão. Instrumentos Metodológicos II. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1997, p. 58-68. (Série Seminários).

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NASCIMENTO, M. L. B. P. As políticas públicas de educação infantil e a utilização de sistemas apostilados no cotidiano de creches e pré-escolas públicas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, p. 59-80, jan./abr. 2012.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato (Org.) Pedagogia(s) da Infância: dialogando com o passado e construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na Educação Infantil: mais que atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana E. (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágio. Campinas, SP: Papirus, 2000, p. 175-200.

RAMOS, Tacyana K. G.; ROSA, Ester C. de S. (Orgs.). Os saberes e as falas de bebês e suas professoras. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

REGGIO EMILIA. Regolamento Scuole e nidi d’infanzia del Comune di Reggio Emilia – Reggio Emília/Italia, 2009. Disponível em: <http://www.scuolenidi.re.it/allegati /Regolamentonidiscuolinfanzia%20.pdf>. Acesso em: 26 maio 2017.

RICOEUR, P. La vida: un relato en busca de narrador. In: RICOEUR, P. Educación y política: de la historia personal a la comunión de libertadores. Buenos Aires: 2009, p. 43-55.

RINALDI, Carlina. A pedagogia da escuta: a perspectiva da escuta em Reggio Emília. In: EDWARDS; GANDINI; FORMAN (Org.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação (V.2). Porto Alegre: Penso, 2016, p. 235-247.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pesquisa em Educação Infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia. 1998. 187f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251307>. Acesso em: 24 jul. 2018.

SANTOS, Marlene Oliveira dos. A solidão profissional de professoras de bebês. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 512-531, mai.-ago. 2020: “Bebês e crianças: cultura, linguagem e políticas”.

SANTOS, Marlene Oliveira dos. "Nós estamos falando! E vocês, estão nos escutando?" Currículos praticados com bebês: professoras com a palavra. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2017.

STACCIOLI, Gianfranco. Diário do acolhimento na escola da infância. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2013.

TRIVINÕS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Planejamento: Projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 2000. (Cadernos Pedagógicos do Libertad; v.1).

Published

2021-12-22

How to Cite

SANTOS, Marlene Oliveira dos. Narrative planning in early childhood education. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 262–286, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p262-286. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12653. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)