Challenges in the educational practice of history teachers in emergency remote teaching at a Federal Institute in the State of Minas Gerais

Authors

  • Kecielly Cristina Santos Gonçalves Rangel Instituto Federal de Minas Gerais - campus São João Evangelista
  • Sandra Regina do Amaral Instituto Federal de Minas Gerais - campus São João Evangelista

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p279-293

Keywords:

COVID-19 Pandemic, Remote teaching, Educational practice

Abstract

The study aims to analyze challenges imposed on educational practice during Emergency Remote Teaching (ERE), from the perspective of History teachers, who work in the 1st year of High School at a Federal Institute of the State of Minas Gerais. We understand that there are many challenges imposed on teachers for the resignification of educational practice, so we sought to understand the current scenario and the process of implementing the ERE and to know the perceptions of the participating teachers in the face of the challenges that arose with the COVID-19 pandemic. The research is exploratory and descriptive, with a qualitative approach. The results point to two main interconnected challenges: the efforts and excess work on the part of the teachers, who do not reach the expected result, given the low student participation, making the level of knowledge acquisition worrying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRETO, A. C. F.; ROCHA, D. S. COVID 19 e educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar. Educação, Cultura e Sociedade. Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-11, jan./dez. 2020. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.46375/encantar.v2.0010>. Acesso em: 11 jun. 2021.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação. nº 22, p.89-100, jan./fev./mar./abr. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a09>. Acesso em: 09 jun. 2021.

CRISTOVÃO, H. M.; NOBRE, I. A. M. Software educativo e objetos de aprendizagem. In: NOBRE, I. A. M.; et al. Informática na educação: um caminho de possibilidades e desafios. Serra/ES: IFES, p.126-159, 2011.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. Disponível em: <https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/09/5.-Educa%C3%A7%C3%A3o-como-Pr%C3%A1tica-da-Liberdade.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2021.

___. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985. Disponível em: <https://fasam.edu.br/wp-content/uploads/2020/07/Extensao-ou-Comunicacao-1.pdf>. Acesso em: 13 jun. 2021.

___. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: <http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/4-%20Freire_P_%20Pedagogia%20da%20autonomia.pdf>. Acesso em: 01 nov. 2020.

___. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em: <https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf>. Acesso em: 29 jul. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IFMG. Ensino remoto emergencial. mar./out. 2020a. Disponível em: <https://www.sje.ifmg.edu.br/portal/index.php/ensino-remoto-emergencial-ere>. Acesso em 22 fev. 2021.

___. Questionário dos docentes. Apresentação dos dados da avaliação. out. 2020b. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=20Pl8kzi1sw>. Acesso em: 28 jul. 2021.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: UNESCO/Cortez, 2000.

SANTANA, C. Pedagogia do (im)previsível: pandemia, distanciamento e presencialidade na educação. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 42-62, set./dez. 2020. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10308>. Acesso em: 16 out. 2020.

SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020. Disponível em: <https://www.abennacional.org.br/site/wp-content/uploads/2020/04/Livro_Boaventura.pdf>. Acesso em: 29 jul. 2021.

Published

2022-08-31

How to Cite

CRISTINA SANTOS GONÇALVES RANGEL, Kecielly; REGINA DO AMARAL, Sandra. Challenges in the educational practice of history teachers in emergency remote teaching at a Federal Institute in the State of Minas Gerais. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 279–293, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p279-293. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12729. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.