Production of audiovisual content by the elderly

a systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p375-394

Keywords:

Audiovisual content, Elderly, Lifelong Learning

Abstract

The article aims to analyze the academic production on the inclusion of the elderly in the production of audiovisual content (videos and/or films) in the educational context. The number of seniors grows annually and, in parallel, the search for digital inclusion courses in view of the interest in learning about digital technologies and creating audiovisual content. Thus, it is relevant to investigate the process of creating audiovisual materials by seniors in the perspective of continuing education (DELORS, 2010; OSORIO, 2003). The methodology adopted was the systematic review of the literature in which 9 bases were used in the period between 2015 and 2020. A total of 615 articles were analyzed, of which only 2 passed the inclusion and exclusion criteria. The data showed that none of the studies presented the definitions of video and film, evidencing a gap in this field. However, all studies pointed out that for the construction of audiovisual materials it is necessary to consider specific methodological aspects for this audience. From this, it was possible to identify seven relevant aspects in this process. Finally, it was found that there is a shortage of academic productions that encompass the theme of audiovisual content created by seniors.

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Author Biographies

Jacqueline Mayumi Akazaki, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE/ UFRGS), bolsista CAPES. Possui Mestrado em Ciência da computação pela Universidade Federal do ABC (2016), Licenciatura em Computação e Bacharelado em Sistemas de Informação pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2013). Trabalhou como professora substituta de Arquitetura de Computadores e Redes II no Instituto Federal de São Paulo, campus Presidente Epitácio, de 2016 a 2018. É pesquisadora do Núcleo de Tecnologia Digital Aplicada à Educação (NUTED). Tem interesse de pesquisa na área de Informática na Educação, com ênfase em: Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Educação a Distância, Learning Analytics e Sistemas de Recomendação de Conteúdo.

Leticia Rocha Machado , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduação em Pedagogia Multimeios e Informática Educativa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005), Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Gerontologia Biomédica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007). Concluiu o Doutorado em Informática na Educação (2013) e o Doutorado em Educação (2019) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui experiência e publicações na área de Educação, com ênfase em: Educação a Distância, Informática na Educação e Gerontologia Educacional.

Patricia Alejandra Behar, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Titular da Faculdade de Educação e dos Cursos de Pós Graduação em Educação (PPGEdu) e em Informática na Educação (PPGIE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Visitor Professor pelo Programa Fulbright no TeachersCollege da Columbia University (2018-2019). Possui bolsa de Produtividade em Pesquisa (DT/Cnpq), nível I. Mestre (1991-1993) e Doutora (1994-1998) em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distância (EAD) e Informática na Educação. Coordena o Núcleo de Tecnologia Digital aplicada à Educação (NUTED/Cnpq) da Faculdade de Educação (FACED) e vinculado ao Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação (CINTED), desde 2000. Desenvolveu o ambiente virtual ROODA, utilizado como uma das plataforma de EAD da UFRGS em cursos presencias e totalmente a distância. Membro do comitê IFIP (International Federation for Information Processing) Technical Committee 3-Education. Autora dos Livros MODELOS PEDAGÓGICOS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. ArtMed: Porto Alegre, 2009 e COMPETÊNCIAS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Penso: Porto Alegre, 2013 e RECOMENDAÇÃO PEDAGÓGICA EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Penso: Porto Alegre, 2019. Ganhadora do Prêmio CAPES de TESE EDIÇÃO 2012 na área INTERDISCIPLINAR, como orientadora. Membro da Rede Nacional de Ciência para Educação. Coautora de um dos documentos temáticos Competências Socioemocionais, Metacognição e Tecnologia Educacional, 2016.

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Published

2022-08-31

How to Cite

SLODKOWSKI, Bruna Kin; AKAZAKI, Jacqueline Mayumi; MACHADO , Leticia Rocha; BEHAR, Patricia Alejandra. Production of audiovisual content by the elderly: a systematic review of the literature . Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 375–394, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p375-394. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12780. Acesso em: 1 nov. 2024.

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