Research on curriculum policies for early childhood education

some epistemological issues in the context of the BNCC

Authors

  • Ademilson Soares UFMG

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p129-149

Keywords:

Research, Curriculum policies, Early Childhood Education, BNCC

Abstract

This article addresses research on curriculum policies for Early Childhood Education and points out epistemological challenges that emerge in the context of the 2017 approval of the Common National Curriculum Base - BNCC. The text is of theoretical and bibliographical nature and takes as reference the database produced by Soares (2020) to identify the surveys on curriculum for Early Childhood Education. From 1991 works catalogued, only 22 studies address curriculum, which means only 1.1% of the total production. The great challenge is to broaden and deepen research on curriculum policies, strengthening the action of those who work in the field of Early Childhood Education in the context of implementation the BNCC. In this sense, Apple (2001; 2006), Hall (2003; 2006) and Ball (2004; 2006) emerge as essential references.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, V. S. Base Nacional Comum Curricular: o que diz sobre modos de ser criança na educação infantil? Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2019.

AMARAL, M. M. A inclusão de crianças com necessidades especiais na Educação Infantil: uma análise do currículo moldado pelas práticas pedagógicas de professoras da rede municipal de ensino de Belém. Dissertação de Mestrado. Belém: UFPA, 2006.

APPLE, M. Educação e poder. Porto: Porto Editora, 2001.

APPLE, M. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARIOSI, C. M. F. A Base Nacional Comum Curricular para educação infantil e os campos de experiência: reflexões conceituais entre Brasil e Itália. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 15, p. 243-256, 2019.

AYACHE, C. B. D. R. O binômio cuidar e educar no currículo da creche – o caso do Centro Andrea Pace de Oliveira. Dissertação de Mestrado. Campo Grande – MS: UCDB, 2006.

BALL, S. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 25, n.89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.

BALL, S. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, v.6, n.2, p.10-32, Jul/Dez 2006.

BARBOSA, M. C. S. et al. O que é básico na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 11-28, jul./dez. 2016.

BASSOTTO, B. A.; BECKER, E. L. S. Inteligências múltiplas relacionadas aos campos de experiência da Base Nacional Comum Curricular na Educação Infantil. Research, Society and Development, Itajaí, v. 9, n. 6, p. 1-21, 2020.

BIGOLIN, D. A.; SILVA, M. T. V.; CORÁ, E. J. O currículo da Educação Infantil no (com)texto da Base Nacional Comum Curricular. REFFEN, Natal, v. 1, n. 1, p. 68-83, 2020.

BORTOLANZA, A. M. E.; FREIRE, R. T. J. Educação Infantil e a Base Nacional Comum Curricular: concepções de criança, desenvolvimento e currículo. Série-Estudos, Campo Grande, v. 23, n. 49, p. 67-96, set./dez. 2018.

BUSS-SIMÃO, M. Experiências sensoriais, expressivas, corporais e de movimentos nos campos de experiências da Base Nacional Comum Curricular para Educação Infantil. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 184-207, jul./dez. 2016.

CÂMERA, R. S. N. O lúdico no currículo da Educação Infantil: debates e proposiçõies contemporâneas. Dissertação de Mestrado. São Leopoldo – RS: EST, 2011.

CAMPOS, R.; BARBOSA, M. C. S. BNC e Educação Infantil quais as possibilidades? Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 353-366, jul./dez. 2015.

CEZARI, E.; SOUZA, J. S. C.; CUNHA, R. S. A Educação Infantil na Base Nacional Comum Curricular: conceitos e propostas de um currículo. Revista Observatório, Palmas, v. 2, n. especial 2, p. 456-475, out. 2016.

CHARLOT, B. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 7-18, jan./abr. 2006.

CONCEIÇÃO, A. P. S. Reinvenção e itinerância de uma educadora da infância e constituição narrativa: compreensões implicadas sobre a práxis educativa com crianças, inspiradas em uma concepção de currículo brincante. Tese de doutoramento. Salvador: UFBA, 2009.

COSTA, R. P. O devir-infantil do pós-currículo. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: UFRGS, 2007.

COSTA, S. A.; TAPAJÓS, J. A.; SANTOS, C. M. G. Aprendizagem da criança: relação entre a BNCC e a teoria histórico-cultural. Educação em Revista, Marília, v. 21, n. 2, p. 9-20, 2020.

CUNHA, M. D.; SILVA, C. R. Reflexões acerca da estrutura curricular para a Educação Infantil. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 26, n. 1, p. 223-243, jan./abr. 2019.

DELMONDES, M. O.; SILVA, T. M. Os “Campos de Experiências” na Base Nacional Comum Curricular: do positivismo às invenções cotidianas. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 23, n. 38, p. 72-98, jan./jul. 2018.

DRUMMOND, R. C. R. Escolarização, Infância e Direito; Corte Etário Como Questão para o Currículo? Reunião Anual da ANPEd, 2015.

FEITOSA, S. A.; BARROS, L. J. N. M.; FEITOZA, S. K. Uma experiência sobre rotina escolar e planejamento didático na Educação Infantil na Amazônia. Horizontes, Dourados, v. 7, n. 14, p. 123-136, 2019.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <https://bit.ly/1NlhRNC>. Acesso em: 4 jun. 2018.

FRADE, I. C. A. S. BNCC e a alfabetização em duas versões: concepções e desafios. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 36, e220676, 2020 .

FRANGELLA, R. C. P. Na procura de um curso: currículo-formação de professores – Educação Infantil – Identidade(s) em em (des)construção (?). Tese de doutoramento. Rio de Janeiro: UERJ, 2006

GHIGGI, G. Educação infantil: o currículo, o ambiente e o brincar. Cadernos de Pesquisa, n. 49, 2019.

GIARETA, P. F. A produção de conhecimento sobre a Base Nacional Comum Curricular no Brasil: levantamento de teses, dissertações e artigos. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 6, e2118101, p. 1-38, 2021.

GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. revista Brasileira de Educação, v.12, n. 35, maio|ago. 2007, pp.241-252.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A. 2006. 102 p.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HICKMANN, R. I. Dos direitos das crianças no currículo escolar: miradas sobre processos de subjetivação da infância. Tese de doutoramento. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

KIEHN, M. H. K. A. A Educação Infantil nos currículos de formação de professores no Brasil. Dissertação de Mestrado. Florianópolis: UFSC, 2007.

LEITE, C.; FRITSCH, R. Possibilidades e limites da política “autonomia e flexibilidade curricular” em Portugal. Debates em Educação | Maceió | Vol. 12| Número Especial|2020 |DOI: 10.28998/2175-6600.2020v12nEspp321-345

LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007. Edição especial. Disponível em: <https://bit.ly/1uXTtbl>. Acesso em: 4 jun. 2018.

LOPES, A. C. Contribuições de Stephen Ball para o estatuto de políticas de currículo. In: BALL, Stephen e MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINARDES, J. Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais e metodológicos. Educ. rev. 2018, vol.34, n.72, pp.303-319.

MELLO, A. P. B. Políticas para a Educação Infantil: o lugar da consciência fonológica na Base Nacional Comum Curricular. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, 2018.

MELLO, A. P. B.; SUDBRACK, E. M.; PACHECO, L. M. D. Consciência fonológicas e Base Nacional Comum Curricular: mapeamento e discussão da produção acadêmica nos anos de 2006 - 2016. Cadernos de Pesquisa: Pensamento educacional, Curitiba, v. 14, n. 37, p. 98-118, maio/ago. 2019.

MELO, A.; MAROCHI, A. C. Cosmopolitismo e performatividade: categorias para uma análise das competências na Base Nacional Comum Curricular. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 35, e203727, 2019.

MIKLOS, D. Memória e Infância; Modos Outros de Olhar, Pensar e Sentir o Currículo na Formação de Professores. Reunião Anual da ANPEd, 2019.

MONTEIRO, C. C.; CASTRO, L. O.; HERNECK, H. R. O silenciamento da Educação Infantil: proposta da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 194-212, 2018.

MORAIS, A. G.; SILVA, A.; NASCIMENTO, G. S. Ensino da notação alfabética e práticas de leitura e escrita na Educação Infantil: uma análise das três versões da Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-25, 2020.

NOGUEIRA, S. N. Escuta Pedagógica; Um Caminho Possível Para Ressignificar o Currículo da Educação Infantil. Reunião Anual da ANPEd, 2019.

NUNES, K. R. Infâncias e Educação Infantil: redes de sentidos e produções compartilhadas nos currículos e potencializadas na pesquisa com as crianças. Tese de doutoramento. Vitória: UFES, 2012.

OLIVEIRA, C. C. G. Significações de Currículo nos Textos Políticos Destinados à Educação Infantil. Reunião Anual da ANPEd, 2019.

OLIVEIRA, P. F. Análise das políticas curriculares para a educação infantil: o caso da BNCC (2015-2017). 205p. Dissertação de Mestrado. Maringá: UEM-PR, 2019.

PASQUALINI, J. C.; MARTINS, L. M. Currículo por campos de experiência na Educação Infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 425-447, maio/ago. 2020.

PEDRASSA, M. C. Identidade cultural no currículo da Educação Infantil na rede municipal de Vinhedo. Dissertação de Mestrado. Campinas - SP: UNICAMP, 2018.

PEREIRA, Fabio Hoffmann. Campos de experiência e a BNCC: um olhar crítico. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 22, n. 41, p. 73-89, 2020.

PORTELINHA, Â. M. S. al. A Educação Infantil no contexto das discussões da Base Nacional Comum Curricular. Temas & Matizes, Cascavel, v. 11, n. 20, p. 30-43, jan./jun. 2017.

PROENÇA, M. A. R. A construção de um currículo em ação na formação do educador infantil. De Alice a Alice: relatos de experiências no país das maravilhas da docência. Tese de doutoramento. São Paulo: PUCSP, 2009.

ROCHA, E. A. C. A pesquisa em educação infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia. Florianópolis: Editora da UFSC, 1999.

ROCHA, E. A. C.30 anos da educação infantil na ANPEd. In: SOUZA, G. (Org.). Educar na infância: perspectivas histórico-sociais. São Paulo: Contexto, 2010. p. 157-170.

ROCHA, E. A.; ALBUQUERQUE, M. H. K.; BUSS-SIMÃO, M. Formação Docente para Educação Infantil nos Currículos de Pedagogia. Educação em Revista, n. 34, 2018.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

SANTIAGO, D. E.; GOMES, F. G.; SOUZA, F. D. Base Nacional Curricular Comum (BNCC) para a Educação Infantil: um estudo a partir das metodologias de ensino. Revista Caminhando, v. 25, n. 1, p. 185-198, jan./abr. 2020

SANTOS, L. A. Linguagem oral na Educação Infantil: análise de currículos de curso de pedagogia. Dissertação de Mestrado. Maringá - PR: UEM, 2019.

SANTOS, S. V. S. Currículo da Educação Infantil; Considerações a Partir das Experiências das Crianças. Educação em Revista, n. 34, 2018.

SILVA, Ana Cleide da; COUTINHO, Diogenes José Gusmão. Educação infantil: a multiculturalidade na organização curricular com os campos de experiencias da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 5, n. 12, p. 28563-28581, dez. 2019.

SILVA, A. C.; COUTINHO, D. J. G. Educação Infantil: a organização curricular e a metodologia sugerida como os campos de experiências da Base Nacional Comum Curricular. Revista IberoAmericana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 29-51, 2020.

SILVA, J. R. Educação Infantil: da constituição de 1988 à BNCC, avanços e entraves. Educere, Cascavel, v. 20, n. 2, p. 371-392, jul./dez. 2020.

SILVA, M.; GUEDES-PINTO, A. L. A leitura para a Educação Infantil na BNCC: continuidades e rupturas. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 48-58, 2020.

SILVA, T. M.; SOUZA, L. R. S. Os Entrelugares de Uma Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental. Reunião Anual da ANPEd, 2019.

SOARES, A. S. Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas. Educ. rev., Curitiba , v. 36, e64831, 2020.

SOUZA, D. L. Base Nacional Comum Curricular e produção de sentidos de Educação Infantil: entre contextos, disputas e esquecimentos. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019..

SOUZA, D. L.; SARTURI, R. C. Base Nacional Comum Curricular e processos de atuações na Educação Infantil. Textura, Canoas, v. 22 n. 50, p. 202-220, abr./jun. 2020.

SOUZA, M. M. N. “Minha história conto eu”: multiculturalismo crítico e cultura corporal no currículo da Educação Infantil. Dissertação de Mestrado. São Paulo: USP, 2012.

TIRIBA, L.; FLORES, M. L. R. A. Educação Infantil no contexto da Base Nacional Comum Curricular: em defesa das crianças como seres da natureza, herdeiras das tradições culturais brasileiras. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 157-183, jul./dez. 2016.

TROIS, L. P. O privilégio de estar com as crianças: o currículo das infâncias. Tese de doutoramento. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

VEIGA JÚNIOR, A. Produção teórica e teorização em educação a partir da ANPEd. 2012. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.

VITTA, F. C. F.; CRUZ, G. A.; SCARLASSARA, B. S. A Base Nacional Comum Curricular e o berçário. Horizontes, Dourados, v. 36, n. 1, p. 64-73, jan./abr. 2018.

Published

2021-12-22

How to Cite

SOARES, Ademilson. Research on curriculum policies for early childhood education: some epistemological issues in the context of the BNCC. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 129–149, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p129-149. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12976. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.