Narrating and learning about early childhood education through reflective portfolios

the relationship of students from a licentiate degree in pedagogy to knowledge throughout the of remote training context

Authors

  • Rosimeire Andrade Cruz Universidade Federal do Ceará
  • Messias Holanda Dieb Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p201-221

Keywords:

Relation to knowledge, Early childhood education, Remote teaching

Abstract

The goal of this paper is to understand how a group of students from a licentiate degree in Pedagogy, at a public university, mobilizes and attributed meaning to what was have learnt in an experience of remote teaching about early childhood education. The Theory of Relation to Knowledge, proposed by Bernad Charlot, was used as the theoretical reference for the analysis of data, which were constructed between 2020 and 2021 from a portfolio. The result of the analysis highlights three thematic cores on the students' relationship to knowledge: the way in which the classes were conducted, the intellectual contents discussed and the production of self-knowledge arising from the reflective processes provided by the preparation of the portfolios.

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Author Biographies

Rosimeire Andrade Cruz, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2007). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Educação Infantil, com ênfase em rotinas de atendimento às crianças de 0 a 6 anos em creches e pré-escolas, atuando principalmente nos seguintes temas: cobertura e qualidade do atendimento, formação de professores e organização do espaço e do tempo das crianças na instituição.

Messias Holanda Dieb, Universidade Federal do Ceará

Professor do Departamento de Fundamentos da Educacao e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC), onde coordena o Grupo de Pesquisa γραφή (grafí) - Laboratório de Estudos da Escrita. Formado em Pedagogia, em 2000, pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), cursou Mestrado (2002 - 2004) e Doutorado (2004 - 2007), ambos em Educação pela UFC. Em 2015, concluiu um Estágio Pós-Doutoral em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe (UFS). O referido estágio e a pesquisa nele realizada, sob a supervisão do Prof. Dr. Bernard Charlot (Paris 8 / UFS), foram vinculados ao Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Contemporaneidade (EDUCON), da mesma universidade. Em 2016, concluiu um segundo Estágio Pós-Doutoral em Educação, com financiamente da CAPES (Processo BEX 0602/15-9), pela Universidade da Califórnia - USA - Campus Santa Barbara (UCSB), sob a supervisão do Prof. Dr. Charles Bazerman. Seus temas de interesse na pesquisa atualmente são: os estudos da escrita e os letramentos acadêmicos.

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Published

2022-08-31

How to Cite

CRUZ, Rosimeire Andrade; DIEB, Messias Holanda. Narrating and learning about early childhood education through reflective portfolios: the relationship of students from a licentiate degree in pedagogy to knowledge throughout the of remote training context. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 201–221, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p201-221. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13696. Acesso em: 30 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

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