“Vendo” images

visualities in culture and education

Authors

  • Lucas Men Benatti Universidade Estadual de Maringá
  • Teresa Kazuko Teruya Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p444-460

Keywords:

Studies of Visual Culture, Formation, Images.

Abstract

Images institute visual experiences, shape our perception and appreciation of the world, therefore, they are devices that produce and reproduce subjectivities. Based on the Studies of Visual Culture, History of Art and Education, we question: what are the possible formative crossings of images in culture and education? Based on a bibliographic research, we propose three movements based on the Brazilian Portuguese proposition “vendo imagens”, and the inflection of the verbs, also in the same language, “ver”, “vender” and “vendar” images. As a result, we approach the metaphorical image of the curator as a necessary mechanism of/to unveil images, especially those present in school spaces, favoring the denaturalization of the look, and learning with/and from visuals.

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Author Biography

Teresa Kazuko Teruya, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1982), graduação em História pela Faculdade Auxilium de Lins (1996), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000). Atualmente é pesquisadora sênior da Universidade Estadual de Maringá, Bolsista pesquisa sênior da Fundação Araucária (2016-2019). Tem experiência na área de Educação. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: formação docente, mídias, estudos culturais, em especial, história e cultura afro-brasileira.

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Published

2022-12-23

How to Cite

MEN BENATTI, Lucas; KAZUKO TERUYA, Teresa. “Vendo” images: visualities in culture and education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 444–460, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p444-460. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13705. Acesso em: 22 nov. 2024.

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