Teaching practice in higher education

the experience of the teaching internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-18.e14130

Keywords:

Teaching Internship, University education, Experience Report

Abstract

This work aims to present reflections on the experience of the Teaching Internship of postgraduate students, specifically the academic master's degree in Education, having, as a starting point, the understanding of the complexity of the teaching action and the intricacies that surround the profession. This is an experience report with a qualitative approach, discussing the experiences in the curricular component Supervised Internship III, of the Licentiate in Pedagogy course, at the Federal University of Alagoas, with the participation of three master's interns, a teacher advisor and 48 students of graduation. The theoretical framework was based on authors from the field of teacher education, with emphasis on Candau (2000), Freire (2021), Conte and Pimenta (2015), Anastasiou and Pimenta (2002), among others. As main results, it was understood that the Teaching Internship is relevant for the training of professionals who wish to work in higher education, since it broadened the perspectives on pedagogical practices, providing opportunities to participate, critically reflect and dialogue about the methodology, the didactics, and the teacher-student relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Givanildo Silva, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação. Professor do Centro da Educação  e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas.

Deane Honório, Universidade Federal de Alagoas

Pedagoga. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas.

Fernanda Maior, Universidade Federal de Alagoas

Pedagoga. Especialista em Gestão Escolar. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas.

Mayara Alves, Universidade Federal de Alagoas

Pedagoga. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas.

References

ALMEIDA, H. M. A didática no ensino superior: práticas e desafios. Estação Científica - Juiz de Fora, n. 14, jul./dez., 2015.

ALMEIDA, S. M. V. Metodologia alternativa para a prática de ensino. Educação, Curitiba, v. 4, n. 1, p. 93-107, jan./jun., 1985.

ANASTASIOU, L. G. C.; PIMENTA, S. G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

CANDAU, V. M. Reinventar a escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

CONTE, K. M.; PIMENTA, S. G. O Estágio em docência na pós-graduação: contributos para a profissionalidade docente. In. FARIAS, I. M. S.; LIMA, M. S. L.; CAVALCANTE, M. M. O.; SALES, J. A. M. Didática e prática de ensino na relação com a formação de professores. Fortaleza: EdUECE, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 77 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

LÜDKE, M. ANDRÉ, E. D. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MELLO, S. P. T.; LINDNER, L. M. T. A Contribuição dos Estágios na Formação Docente: Observações de Alunos e Professores. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9., 2013, Águas de Lindoia. Anais... São Paulo: ABRAPEC, 2013.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez, 2021.

NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Ed. Porto, 1991.

PERNAMBUCO, M. L. et al. Reflexões sobre a didática no ensino superior para a formação de docentes. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v.4, n.2, p.4193-4208 mar./apr., 2021.

RIBAS, M. H. Construindo a competência: processo de formação de professores. São Paulo: Olho d’Água, 2000.

TEIXEIRA, Maria Cláudia. Metodologia do ensino superior. Paraná: UNICENTRO, [2015]. 59 p.

ZABALA, A. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Published

2023-02-02

How to Cite

SILVA, Givanildo; HONÓRIO, Deane; MAIOR, Fernanda; ALVES, Mayara. Teaching practice in higher education: the experience of the teaching internship. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–18.e14130, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-18.e14130. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14130. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.