Teaching authority and school indiscipline

the teachers` voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe14298

Keywords:

Teaching authority, Indiscipline, Teacher-student relation

Abstract

This study aims to learn the teachers' perception of teaching authority in dealing with indiscipline. The study approach is qualitative and descriptive. The locus of the study was a state public school in the municipality of Cáceres-MT, and the subjects were six regular classroom teachers from the final years of the nine-grade elementary school.  Documentary sources and interviews were used to collect the data, and it was found that the term teacher authority relates to both authoritarian and democratic perceptions. The two perceptions provide different support for actions to face up to what the subjects define as indiscipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suele Aparecida Leite de Sousa, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2014). Licenciada em Educação Infantil Práticas em Sala de aula pela Faculdade São Braz. Atualmente é professora da rede Municipal de Cáceres-MT, está cursando o mestrado em educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso.

References

ABRAMOVAY, Miriam;AVANCINI,Marta Franco. Educação e Incivilidade. [2007?]. Não-paginado. Disponível em: < http://www.construirnoticias.com.br/asp/materia.asp?id=682>. Acesso em 15 abr.,2009.

ALVES, Cândida Maria Santos Daltro. (In)Disciplina na escola: cenas da complexidade de um cotidiano. Ilhéus, Ba: Editus, 2006

AQUINO, Júlio Groppa (org). Autoridade e Autonomia na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1999

AQUINO, Julio Groppa. Indisciplina Na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 13ª ed., 1996.

AQUINO, Julio Groppa. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 47, dezembro/1998. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v19n47/v1947a02.pdf Acesso em: 05/07/2019

ARAÚJO, Ulisses f. de. Autoridade na escola. In: AQUINO, J.G. (org.). Autoridade e autonomia na escola: alternativas teóricas práticas. São Paulo: Summus Editorial, 1999.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

FREIRE, Paulo. Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários á prática educativa. São Paulo: Ed. Paz e terra, 1996.

GONÇALVES, Tânia. Autoridade docente: pensamento, responsabilidade e reconhecimento [doi:10.11606/T.48.2012.tde-23082012-100731]. São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2012. Tese de Doutorado em Educação. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-23082012-100731/pt-br.php Acesso em:05/05/2019

OLIVEIRA, Maria Izete de. Indisciplina escolar: determinações, consequências e ações. Brasília: Líber Livro, 2005.

OLIVEIRA, Adriana Dias de. Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3618 Acesso em 27 set.,2022.

OMS. Organização Mundial da Saúde – OMS. Word report in violence and health. Genebra: WHO.2002.

PARRAT-DAYAN, Silvia. Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto, 2008.

TAILLE, Yves de la. Autoridade na escola. In: AQUINO, Julio.Groppa. (org.). Autoridade e autonomia na escola: alternativas teóricas práticas. São Paulo: Summus Editorial, 1999.

TIELLET, Maria do Horto Salles. As Políticas públicas de redução e prevenção dos conflitos e da violência em ambiente escolar no estado do Mato Grosso, no período de 2003-2010, e os reflexos nas escolas estaduais do município de Cáceres. 2012. 362p. Tese (Doutorado em Educação). Pós-graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. 2012.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Os desafios da indisciplina na sala de aula.1997. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p227-252_c.pdf Acesso em: 27 abr 2019.

Published

2024-01-30

How to Cite

SOUSA, Suele Aparecida Leite de; TIELLET, Maria do Horto Salles. Teaching authority and school indiscipline: the teachers` voice. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e14298, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe14298. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14298. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.