Teachers education for EJA in Brazil

educomunicação na perspectiva freiriana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14309

Keywords:

Paulo Freire, Educommunication., EJA, Teacher Education

Abstract

This article analyzes some questions about the teacher education for Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos - EJA) in Brazil from the Freirean perspective. In this sense, the study problematizes the use of Educommunication, as a resource, which can be used both to promote dialogue in the training of teachers for EJA, as well as in the interaction of teachers with the students of this modality. Methodologically, the research is bibliographic, qualitative and exploratory. The perspective of analysis is phenomenological-dialectical with emphasis on the contributions of Paulo Freire. For education to be dialogical, as proposed by the patron of our education, it´s necessary to prepare teachers to act in this horizon. Thus, the main result of this study is the problematization of how Educommunication can be considered in the Freirean perspective to promote dialogue in teacher education and interaction with EJA students. It´s expected that the reflections presented here can contribute to the implementation of pedagogical practices of autonomy and freedom collectively constructed in teachers education and for teaching performance in EJA, as well as to the development of new research on this theme.

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Author Biographies

Rodrigo Otávio dos Santos, Centro Universitário Internacional Uninter

Doutor em História pela UFPR, inserido na linha Cultura e Poder; Mestre em Tecnologia pela UTFPR, inserido na linha de pesquisa Tecnologia e Interação; Pós-graduado em Comunicacão Social e Novas Tecnologias; e formado em História pela UFPR. Todas as pesquisas versando sobre comunicação, educação, internet e História em Quadrinhos.

Contato principal para correspondência.

Elias Lourenço , SEED/PR

Possui graduação em Abi - História pela Universidade Federal do Paraná (2001). Atualmente é professor - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Tem experiência na área de História, com ênfase em História. Pós-graduação em Metodologia do Ensino de História - IBEPEX- 2003. Pós-graduação em Metodologia do Ensino de História na modalidade E.J.A. - Faculdade São Brás - 2014 Cursando Mestrado na UNINTER, desde março de 2020, na linha de pesquisa de Educação e Novas Tecnologias.

 

Luis Fernando Lopes, Centro Universitário Internacional Uninter

Doutor em Educação pela UTP. Professor do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado em Educação e Novas Tecnologias e da Área de Humanidades do Centro Universitário Internacional UNINTER.

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Published

2023-06-05

How to Cite

SANTOS, Rodrigo Otávio dos; LOURENÇO , Elias; LOPES, Luis Fernando. Teachers education for EJA in Brazil: educomunicação na perspectiva freiriana. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14309, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14309. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14309. Acesso em: 16 sep. 2024.

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