Teachers education for EJA in Brazil

educomunicação na perspectiva freiriana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14309

Keywords:

Paulo Freire, Educommunication., EJA, Teacher Education

Abstract

This article analyzes some questions about the teacher education for Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos - EJA) in Brazil from the Freirean perspective. In this sense, the study problematizes the use of Educommunication, as a resource, which can be used both to promote dialogue in the training of teachers for EJA, as well as in the interaction of teachers with the students of this modality. Methodologically, the research is bibliographic, qualitative and exploratory. The perspective of analysis is phenomenological-dialectical with emphasis on the contributions of Paulo Freire. For education to be dialogical, as proposed by the patron of our education, it´s necessary to prepare teachers to act in this horizon. Thus, the main result of this study is the problematization of how Educommunication can be considered in the Freirean perspective to promote dialogue in teacher education and interaction with EJA students. It´s expected that the reflections presented here can contribute to the implementation of pedagogical practices of autonomy and freedom collectively constructed in teachers education and for teaching performance in EJA, as well as to the development of new research on this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Otávio dos Santos, Centro Universitário Internacional Uninter

Doutor em História pela UFPR, inserido na linha Cultura e Poder; Mestre em Tecnologia pela UTFPR, inserido na linha de pesquisa Tecnologia e Interação; Pós-graduado em Comunicacão Social e Novas Tecnologias; e formado em História pela UFPR. Todas as pesquisas versando sobre comunicação, educação, internet e História em Quadrinhos.

Contato principal para correspondência.

Elias Lourenço , SEED/PR

Possui graduação em Abi - História pela Universidade Federal do Paraná (2001). Atualmente é professor - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Tem experiência na área de História, com ênfase em História. Pós-graduação em Metodologia do Ensino de História - IBEPEX- 2003. Pós-graduação em Metodologia do Ensino de História na modalidade E.J.A. - Faculdade São Brás - 2014 Cursando Mestrado na UNINTER, desde março de 2020, na linha de pesquisa de Educação e Novas Tecnologias.

 

Luis Fernando Lopes, Centro Universitário Internacional Uninter

Doutor em Educação pela UTP. Professor do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado em Educação e Novas Tecnologias e da Área de Humanidades do Centro Universitário Internacional UNINTER.

References

ARROYO, M. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? REVEJ@ - Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, n. 0, ago. 2007.

Disponível em: <http://nedeja.uff.br/wp-content/uploads/sites/223/2020/05/Balano-da-EJA-MiguelArroyo.pdf> Acesso em: 15 jul. 2022.

BRASIL/MEC. Câmara de Educação Básica. Resolução nº. 01 de 25 de maio de 2021. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Disponível em: < https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf > Acesso em: 15 jul. 2022.

CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI: bases para inovação educativa. Porto Alegre: Penso, 2016.

FREIRE, P. Educação Como Prática de Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 75ª. Ed. – Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

HADDAD, S. Aprendizagem de Jovens e Adultos Avaliação da Década da Educação para Todos. São Paulo: Perspectiva, 2000.

HEIN, A. C. A. Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2017.

HOEPERS, A. Ensino de História em EJA/EAD: uma investigação com professores para uma proposta de formação. Altair Hoepers: Florianópolis, 2018.

FARIA, A.A.; LOPES, L. F. O que e o quem da EAD: História e fundamentos. Curitiba: InterSaberes, 2013.

OROZCO GÓMEZ. G. Educação: recepção midiática, aprendizagem e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.

PAULA, C. R.; OLIVEIRA, M. C. Educação de Jovens e Adultos: a educação ao longo da vida. Curitiba: InterSaberes, 2012.

POUBEL, C. M. de S.; PINHO, L. G.; CARMO, G. T. do. Uma arena de tensões: a história da EJA ao PROEJA. Cadernos de História da Educação, v. 16, n. 1, p. 125-140, jan./abr. 2017.

SANTOS, R.O. dos. Fundamentos da Pesquisa Histórica. Curitiba: Intersaberes, 2016.

SANTOS, R.O. dos. Fundamentos de Educomunicação. Curitiba: Contentus, 2020.

SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. B. Pesquisas em Educação Histórica: Educar, Curitiba, Especial, p. 11-31, 2006. Editora UFPR.

SEED-PR. Diretrizes curriculares - EJA. Curitiba: SEED/PR, 2006. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_eja.pdf.> Acesso em 20 out. 2022.

STADLER, P. de C. Youtube como ferramenta de educação não formal: boas práticas para a produção de vídeos educativos com base nos aspectos da linguagem de youtubers / Pâmella de Carvalho Stadler. – Curitiba: Centro Universitário Internacional UNINTER, 2019. [Dissertação de Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias].

Published

2023-06-05

How to Cite

SANTOS, Rodrigo Otávio dos; LOURENÇO , Elias; LOPES, Luis Fernando. Teachers education for EJA in Brazil: educomunicação na perspectiva freiriana. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14309, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14309. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14309. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.