Between the dictator of identity and the conductor of singularity

challenges of human formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14924

Keywords:

Human Formation, Impulses, Singularity

Abstract

In this paper, we present the notion of conductor circumstance: an artistic practice capable of conducting the multiplicity of impulses and affections that compose a person. We start from a redefinition of the notion of “human” based on Nietzsche's philosophy, which presents the human no longer as a rational and conscious subject, but as a multiplicity of impulses, circumstances and affections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diogo Bogéa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Professor Adjunto de Filosofia e Psicanálise na Faculdade de Educação da UERJ.

References

FREUD, S. Uma dificuldade da Psicanálise. In: Obras completas v. 14 (1917-1920). São Paulo: Cia das Letras, 2010

GUATTARI, F; ROLNYK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996

HEIDEGGER, M. Introdução à Metafísica. São Paulo: Tempo Brasileiro, 1999

MAGNO, MD. Revirão. Rio de Janeiro: NovaMente, 2003

MAGNO, MD. SoPapos 2019. Rio de Janeiro: NovaMente, 2021

MAGNO, MD. Clavis Universalis. Rio de Janeiro: NovaMente, 2007

NIETZSCHE, F. Aurora. São Paulo: Cia das Letras, 2004

NIETZSCHE, F. Além do bem e do mal. São Paulo: Cia das Letras, 2005

NIETZSCHE, F. A vontade de poder. São Paulo: Contraponto, 2008

NIETZSCHE, F. A gaia ciência. São Paulo: Cia das Letras, 2012

NIETZSCHE, F. Schopenhauer Educador. São Paulo: Madalena, 2018

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e como representação. São Paulo: UNESP, 2005

Published

2023-05-10

How to Cite

BOGÉA, Diogo. Between the dictator of identity and the conductor of singularity: challenges of human formation. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14924, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14924. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14924. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.