Continuing training for a humanizing education

challenges and possibilities in contemporary times

Authors

  • Paulo Roberto Dalla Valle Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC https://orcid.org/0000-0002-4075-7150
  • Roque Strieder Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC
  • Ana Cristina Coll Delgado Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14930

Keywords:

Humanizing education, Continuing education, Education

Abstract

This article constitutes a theoretical essay, with a critical-reflective approach, and aims to reflect on the challenges and possibilities of thinking and collectively proposing continuing education for an education in a humanizing perspective. An in-depth look at training practices is established, establishing links with subjective, intersubjective issues, alterity, experiences and formative and learning experiences, as ways and possibilities of thinking about other horizons and perspectives beyond traditional training processes. In this perspective, a potential generator of countless and many other possibilities of becoming and recognizing oneself in the other through continuing education is recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roque Strieder, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Possui graduação em Ciências 1º Grau pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ijuí (1978). Graduação em Ciências Licenciatura Plena Com Habilitação Em Mat pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ijuí (1983). Especialização em Matemática pela Unijuí/RS (1986). Especialização em Adminsitração escolar pela UFSC/SC (1991). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996). Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1999). Atuou como pró-reitor de pesquisa, pós-graduação e extensão da Universidade do Oeste de Santa Catarina no período de maio de 2000 até maio de 2008. Foi editor da revista Visão Global da Unoesc no período de 2007 a 2010. Professor do programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Unoesc. Professor em cursos de graduação e especialização. Atua como pesquisador em projetos de pesquisa da Unoesc, do PIBIC/CNPq e da Fapesc, bem como em projetos com fomento local. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Pensamento complexo. Formação humana. Aprendizagens como experiências em vida. Biociências e biopoder.

Ana Cristina Coll Delgado, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Graduated in Pedagogy (1986), with a specialization in Education (1991) from the Federal University of Pelotas - UFPÈL. Master in Education from the Federal University of Santa Catarina - UFSC (1997). PhD in Education from the Fluminense Federal University ? UFF (2003), with a doctoral internship at the Institute of Child Studies at the University of Minho, Braga/Portugal (2002), supervised by Manuel Jacinto Sarmento. Postdoctoral fellow at the University of Caen, at the Center for Educational Sciences ? França (2009) in sociology of childhood and anthropology of children, supervised by Julie Delalande. Permanent Professor at the PPGEd at UNOESC and Retired Professor at UFPEL. Research Productivity Scholarship from CNPq from 2005 to 2015. She has teaching, research and extension experience in child studies, early childhood education and the early years of elementary school, working mainly in the following areas of interest: educational practices, initial and continuing teacher training in early childhood education and the early years of elementary school; child studies and theoretical-methodological issues of research with children and young people; children's cultures and ludic culture; From 2005 to 2013, he organized four dossiers on Child Studies in Brazil, bringing together researchers from foreign and Brazilian universities. Do you coordinate the CIC Research Group? Children, Childhood and Cultures since 2005.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA – ANPED – Manifesto GT 08 e ANPEd – parecer CNE para BNC- Formação continuada. 2020.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO – ANFOPE. Documento final do XX encontro nacional da ANFOPE – Política de formação e valorização dos profissionais da educação: resistências propositivas à BNC da formação inicial e continuada. 2021.

ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes, 2012.

BAZZO, V.; SCHEIBE, L. De volta para o futuro...retrocessos na atual política de formação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada), 2020.

CANDAU, V. M. F. Ensinar-aprender: desafios atuais da profissão docente. Revista COCAR, Belém, Edição Especial, n. 2, p.298-318, ago/dez. 2016.

CUNHA, I. M. O Bom Professor e sua Prática. 24. ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.

CURADO SILVA, K. A. C. P. C. Epistemologia da Práxis na Formação de Professores: perspectiva crítico-emancipatória. Campinas: Mercado de Letras. 2018.

DALLA VALLE, P. R. D., Mascarello, C. A.; Fiorentini, C. de O. Entre insurgências e ataques a educação: a formação continuada na perspectiva da educação humanizadora como forma de resistência e esperança. Revista Educação e Emancipação, 15(3). 2022. https://doi.org/10.18764/2358-4319v15n3.2022.30

FREIRE, P. O papel da educação na humanização. Revista Paz e Terra. São Paulo, ano IV, p. 123-132, out. 1969.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1988.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4. ed. Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 12. ed. Paz e Terra. 2002.

FLICKINGER, G. H. Educação e alteridade em contexto de sociedade multicultural. Cadernos de pesquisa. v. 48, n. 167, p. 136-149, jan/mar. 2018.

GATTI, B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. São Paulo: Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, 2003.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 57-70, jan/abr. 2008.

GATTI, A. B. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017

GROTH, C. I; STRIEDER, R. No vir-a ser da construção social de ser humano: expectativas de interdependência e diversidade. Visão Global, Joaçaba, v. 13, n. 2, p. 375-396, jul./dez. 2010.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e a incerteza. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011

IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.

MASCARELLO, C. A.; REZER. R. Em tempos de “formação por competência” reflexões sobre a utilidade do inútil: possibilidades para formação escolar. Momentos: diálogos em educação. v. 29, n. 2, p.94-115, maio/ago. 2020.

MATURANA, R. H. Emoções e linguagem na educação e na política. 3. Reimpressão Tradução: José Fernando Campos Fortes. Belo Horizonte. Ed. UFMG, 2002

MATURANA, H. GARCIA VARELA, J. F. De máquinas e seres vivos: autopoiese – a organização do vivo. 3.ed, trad, Juan AcuñaLlorens – Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MATURANA, H. Cognição, Ciência e Vida Cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2007.

MORIN, E.Os sete saberes necessários à educação do futuro. 11. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2006.

MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 21. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2014.

MORIN, E.; SLOTERDIJK. P. Tornar a Terra habitável. Natal, RN: EDUFRN, 2021. E-book disponível em: https://repositorio.ufrn.br.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. 3. ed. Portugal: Dom Quixote, 1997.

NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa. Portugal. Educa, 2002.

NÓVOA, A. Desenvolver a formação de professores aos professores. Cadernos de pesquisa em Educação – PPGE/UFES. Vitória. Espirito Santo. v. 18, n. 35. 2012.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, 2009.

SAVIANI, D. Políticas educacionais em tempos de golpe: retrocessos e formas de resistência. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-18, jan./dez. 2020a.

SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação -o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, v. 10, n. 1, 2020b,

STRIEDER, Roque. Educar para a iniciativa e a solidariedade. Ijuí: UNIJUÍ, 2000.

STRIEDER, R. Educação e humanização: por uma vivência criativa. Florianópolis: Habitus, 2002.

STRIEDER, R. LAGO, C. Dispositivos de captura: profanação possível via formação de professores. Contexto & Educação. Unijuí, Ano 31, n. 98. Jan/Abr 2016.

STRIEDER, R.; LAGO, C.; EIDT.; P. Complexidade e experiências formativas. Perspectiva. Florianópolis, v. 35, n. 4, p. 1240-1259, out/dez. 2017.

STRIEDER, R; GIRARDI, A. Biologia do amar: pistas para recriar sensibilidade humana e ambiental. Espaço Pedagógico - v. 26, n. 1, Passo Fundo, p. 282-300, jan./abr. 2019.

Published

2023-05-10

How to Cite

DALLA VALLE, Paulo Roberto; STRIEDER, Roque; DELGADO, Ana Cristina Coll. Continuing training for a humanizing education: challenges and possibilities in contemporary times. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14930, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14930. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14930. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.