BNNC and BNC-training

reflections on competencies, skills and pedagogical practices based on the documents that guide brazilian basic education

Authors

  • Elaine Fernanda dos Santos Universidade Federal de Sergipe https://orcid.org/0000-0003-4242-2431
  • Maria do Socorro Ferreira da Silva Universidade Federal de Sergipe
  • Sindiany Suelen Caduda dos Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15019

Keywords:

Curriculum, Integral education, Human formation

Abstract

The teacher training process was reformulated to meet the requirements imposed by the National Common Curriculum Base (BNCC). This theoretical article aims to discuss how the BNC-training contemplates the development of general and specific skills articulated with the teaching pedagogical practices, ensure the construction of essential learning recommended by BNCC and enable the democratization of teaching and integral education. For this, the theoretical-methodological assumptions of these documents are discussed, which guide the curricula of basic education and teacher training, making articulation with pedagogical practices for integral and human education. Through the discussion, it is possible to reflect on a series of meetings and disagreements between BNCC and BNC-training, with regard to the development of skills, skills, integral education, human training and experiential knowledge. We defend at the end that, to achieve the process of teaching and learning, consider the singularities of students, it is essential to think about human and democratic formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Fernanda dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA), na linha de pesquisa currículo, didáticas e métodos de ensino das ciências naturais e matemática pela UFS. Licenciada em Ciências Biológicas pela UFS. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas da UFS (GEPIMA/UFS/CNPq).

Maria do Socorro Ferreira da Silva, Universidade Federal de Sergipe

Professora Associada do Departamento de Geografia da UFS e da Pós-Graduação (PROFCIAMB/UFS). Atualmente está em Exercício Provisório na Universidade de Brasília. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas (GEPIMA/CNPq/UFS) e pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Geoecologia e Planejamento Territorial (GEOPLAN/CNPq/UFS). 

Sindiany Suelen Caduda dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Bióloga Licenciada. Mestre e Doutora em Desenvolvimento e Meio Ambiente (Área da Capes: Ciências Ambientais) pela Universidade Federal de Sergipe - PRODEMA/UFS. Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal de Sergipe - Campus do Sertão. É Professora Permanente e foi Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais- Associada UFS - PROFCIAMB/UFS. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas da UFS (GEPIMA/UFS).

References

ANASTASIOU, L. das G. C. Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, p. 67-100, 2004.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências sociais e humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. Disponível em: http://sta.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/433/2018/08/berbel_2011.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.

BITTENCOURT, J. Educação Integral no contexto da BNCC. Revista E-curriculum, v. 17, n. 4, p. 1759-1780, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/curriculum/v17n4/1809-3876-e-curriculum-17-04-1759.pdf. Acesso em: 27 jan. 2023.

BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. de G.; IWASSE, L. F. A.; ZANATTA, S. C. Sistema Nacional de Educação: críticas no contexto da implantação da BNCC. Debates em Educação, v. 11, n. 25, p. 271-294, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/debateseducacao/article/view/8035. Acesso em: 29 jan. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Básica, 2017.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019.Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019.

COSTA, E. M.; DE MATTOS, C. C.; DA SILVA CAETANO, V. N. Implicações da BNC-formação para a universidade pública e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 896-909, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14924. Acesso em: 22 jan. 2023.

COSTA, D. V. da. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do ensino médio: entre os interesses neoliberais e possibilidades de formação humana. Conjecturas, v. 22, n. 5, p. 949-964, 2022. Disponível em: http://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/1066. Acesso em: 11 jan. 2023.

DINIZ-PEREIRA, J. E. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de licenciatura no Brasil: a BNC-formação. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 53-71, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000300053. Acesso em: 10 jan. 2023.

FARIAS, I. M. S. O discurso curricular da proposta para BNC da formação de professores da educação básica. Retratos da escola, v. 13, n. 25, p. 155-168, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/961. Acesso em: 10 jan. 2023.

FAZENDA, I. C. A. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no ensino fundamental contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil: o reconhecimento de um percurso. In: DALBEM, A. et al. Coleção Didática e Prática de Ensino Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. 734p.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologias. 5 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

GOMES, J. M.; LIMA, A. S. T. Os espaços não-formais de ensino e a prática pedagógica no Ensino Médio Integrado. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 53, p. 365-379, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5935. Acesso em: 29 jan. 2023.

LAVOURA, T. N.; ALVES, M. S.; SANTOS JUNIOR, C. de L. S. Política de formação de professores e a destruição das forças produtivas: BNC-formação em debate. Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 553-577, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6405. Acesso: 21 jan. 2023.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola. Goiânia: alternativa, p. 123-140, 2001.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/content/1/Artigo-Moran.pdf. Acesso em: 29 jan. 2023.

NÓVOA, A. Vidas de Professores. Porto, Portugal: Porto Editora, 2 ed. 1995.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Artmed editora, 2010.

RICARDO, E. C. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de pesquisa, v. 40, p. 605-628, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jhbTLVnkSMxDnWTyjxR37Ch/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2023.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Portugal, Whitebooks, 1º ed., 2014.

SILVA, A. C. C.; FARIAS, D. C. C.; GOMES, D. J. L.; SANTOS, E. S. F. dos. Prática docente no ensino superior: uma análise a partir da abordagem do ensino por competências de Philippe Perrenoud. Revista Educação em Debate, n. 81, p. 131-145, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52244. Acesso: 25 jan. 2023.

SILVA, D. de. M.; ARAÚJO, F. O.; FERREIRA, R. G. Interdisciplinaridade: reflexões sobre práticas pedagógicas no ensino médio integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 18, p. e8814-e8814, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/8814. Acesso em: 29 jan. 2023.

SIMIONATO, M. F.; HOBOLD, M. de S. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores: padronizar para controlar?. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 72-88, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2178-26792021000300072&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 15 jan. 2023.

SOARES, M. C. Narrativas de professores e as práticas pedagógicas: flashes narrativos no contexto da educação integral. Minas Gerais/MG, 2020. Dissertação (Mestrado em Educação e Docência) – Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/38188. Acesso: 21 jan. 2023.

SOARES, P. G.; GONÇALVES, N. S.; SANTOS, T. de L.; RUPPENTHAL, R.; MELLO, E. B. BNC-Formação Continuada de Professores da Educação Básica: competências para quem?. Research, Society and Development, v. 11, n. 9, p. e46011932181-e46011932181, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32181. Acesso em: 20 jan. 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2014.

TAVARES, C. Educação integral, educação contextualizada e educação em direitos humanos: reflexões sobre seus pontos de intersecção e seus desafios. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 31, n. 2, p. 141-150, 2009. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/5436. Acesso: 27 jan. 2023.

ZANARDI, T. A. C. Educação integral, tempo integral e Paulo Freire: os desafios da articulação conhecimento-tempo-território. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 1, p. 82-107, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/curriculum/v14n1/1809-3876-curriculum-14-01-00082.pdf. Acesso em: 27 jan. 2023.

Published

2023-05-10

How to Cite

SANTOS, Elaine Fernanda dos; SILVA, Maria do Socorro Ferreira da; SANTOS, Sindiany Suelen Caduda dos. BNNC and BNC-training: reflections on competencies, skills and pedagogical practices based on the documents that guide brazilian basic education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15019, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15019. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15019. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

<< < 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.