Global agenda and influence on teacher training policies

Brazil and Portugal

Authors

  • Renata Peres Barbosa Universidade Federal do Paraná
  • Monica Ribeiro da Silva Universidade Federal do Paraná
  • Natália Alves Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15110

Keywords:

Initial teacher training policies in Brazil and Portugal, OECD, European Commission

Abstract

This article aimed to analyze the influences of the global education agenda on initial teacher training policies in Brazil and Portugal. Based on bibliographical and documentary sources, it was observed that in both countries the propositions express, above all, the guidelines propagated by the OECD and the European Commission. The agenda of recommendations has privileged political and pedagogical guidelines based on a set of skills that unfolds in elements of an evaluative nature and in devices that exercise greater control over teaching training and teaching work.

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Author Biographies

Monica Ribeiro da Silva, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação e Professora Titular do Setor de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Observatório do Ensino Médio.

Natália Alves, Universidade de Lisboa

Doutora em Ciências da Educação (Sociologia da Educação), Mestre em Sociologia do Trabalho; Bacharel em Sociologia e Professora do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

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Published

2023-05-10

How to Cite

BARBOSA, Renata Peres; SILVA, Monica Ribeiro da; ALVES, Natália. Global agenda and influence on teacher training policies: Brazil and Portugal. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15110, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15110. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15110. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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