Global agenda and influence on teacher training policies

Brazil and Portugal

Authors

  • Renata Peres Barbosa Universidade Federal do Paraná
  • Monica Ribeiro da Silva Universidade Federal do Paraná
  • Natália Alves Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15110

Keywords:

Initial teacher training policies in Brazil and Portugal, OECD, European Commission

Abstract

This article aimed to analyze the influences of the global education agenda on initial teacher training policies in Brazil and Portugal. Based on bibliographical and documentary sources, it was observed that in both countries the propositions express, above all, the guidelines propagated by the OECD and the European Commission. The agenda of recommendations has privileged political and pedagogical guidelines based on a set of skills that unfolds in elements of an evaluative nature and in devices that exercise greater control over teaching training and teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monica Ribeiro da Silva, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação e Professora Titular do Setor de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Observatório do Ensino Médio.

Natália Alves, Universidade de Lisboa

Doutora em Ciências da Educação (Sociologia da Educação), Mestre em Sociologia do Trabalho; Bacharel em Sociologia e Professora do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

References

BALL, Stephen J. Novos Estados, nova governança e nova política educacional. In: Apple, M.W., Ball, S.J. e Gandin, L.A. (org.) Sociologia da Educação - análise internacional. Porto Alegre: Penso, p. 177-189, 2013.

BALL, Stephen J. Política Educacional Global: reforma e lucro. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa– RETEPE, v. 3, p. 1-15, 2018.

BAZZO, Vera; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro... retrocessos na atual política de formação docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019.

BRASIL. MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília. 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução 01/2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação de Professores. Brasília, CNE/CP, 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução 02/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília. CNE/CP. 2015.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução 02/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília. CNE/CP. 2019.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES. Improving the Quality of Teacher Education. Brussels. Commission of the European Communities. July, 2007.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação, Sociedade e Culturas, Porto, v. 16, p. 133-169, 2001.

DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI, 1996.

DIAS, Rosanne Evangelista; LOPES, Alice Casimiro. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educ. Soc., Campinas, CEDES, v. 24, n. 85, p. 1155-1177, dezembro 2003.

ENQA. Quality assurance of higher education in Portugal: An assessment of the existing system and recommendations for a future system. Helsinquia. European Association for Quality Assurance in Higher Education. 2006.

EUROPEAN COMMISSION. Improving teacher quality: the EU agenda. Brussels. European Commission. April, 2010.

FLORES, Maria Assunção (2016) O futuro da profissão de professor. In: SPAZZIANI, Maria de Lurdes (Org). Profissão Professor: cenários, tensões e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2016. p. 332-355.

FLORES, Maria Assunção; VIEIRA, Flávia; SILVA, José Luís Coelho; ALMEIDA. Integrating research into the practium: Inquiring into inquiry-based professional development in post-Bologna Initial Teacher Education in Portugal. In: FLORES, Maria Assunção; AL-BARWANI, Thuwayba (Eds.). Redefining Teacher Education for the post-2015 Era: Global Challenges and Best Practice. New York: nova Publisher, 2016. p. 109-124.

LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa. Avaliação, qualidade e equidade. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 421-438, jul. 2014.

LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa; SOUSA-PEREIRA, Fátima. Post-Bologna policies for teacher education in Portugal: tensions in building professional identities. Profesorado. Revista de Currículum y Formacíon de Profesorado, v. 21, n. 1, p. 181-201, Enero-April, 2017.

MESQUITA, Elza; MACHADO, Joaquim. Formação inicial de professores em portugal: evolução e desafios. In: NETO, Shigunov; FORTUNATO, Ivan (org.) Educação Superior e Formação de Professores: questões atuais. São Paulo: Edições Hipótese, 2017. p. 97-115.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (ed.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 13-33.

OCDE. Melhores competências, melhores empregos, melhores condições de vida: uma abordagem estratégica das políticas de competências. Paris. OCDE, 2014.

OECD. Reviews of National Policies for Education: Tertiary Education in Portugal. Paris. OECD. 2006.

OECD. Better Policies for better lives. OECD 60th anniversary. Paris. OECD. 2020.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Políticas itinerantes de educação e a reestruturação da profissão docente: o papel das cúpulas da OCDE e sua recepção no contexto brasileiro. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 85-107, jan./abr. 2020.

PORTUGAL. Decreto-lei nº 43, de 22 de Fevereiro de 2007. Institui o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Diário da República, série 1, n. 38, p. 1320-1328, 2007a.

PORTUGAL. Decreto-lei nº 369, de 5 de Novembro de 2007. Institui a Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior. Diário da República, série 1, n. 212, p. 8032-8040, 2007b.

PORTUGAL. Decreto-lei nº 79, de 14 de Maio de 2014. Institui o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Diário da República, série 1, n. 92, p. 2819-2828, 2014.

ROBERTSON, Susan L.; SORENSEN, Tore. O PROGRAMA DA OCDE TALIS: enquadrando, medindo e vendendo professores de qualidade. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 43-61, jan./abr. 2020.

RODRIGUES, Filomena; MOGARRO, Maria João. Os currículos de formação inicial de professores: aproximações e distanciamentos em dois países europeus. Revista Lusófona de Educação, n. 46, p. 75-91, dezembro 2019.

SILVA, Monica Ribeiro. Impertinências entre trabalho, formação docente e o referencial de competências. Retratos da Escola. Brasília, v. 13, n. 25, p. 123-135, jan./mai. 2019.

VERGER, Antoni. A política educacional global: conceitos e marcos teóricos chave. Práxis Educativa, Ponta Grossa,v. 14, n. 1, p. 9-33, jan./abr. 2019.

Published

2023-05-10

How to Cite

BARBOSA, Renata Peres; SILVA, Monica Ribeiro da; ALVES, Natália. Global agenda and influence on teacher training policies: Brazil and Portugal. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15110, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15110. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15110. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.