Teacher training and supervised internships in the context of pedagogical residency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15210

Keywords:

Pedagogical Residency, Teacher Training, Supervised Internships

Abstract

This paper presents an analysis of the contributions of the Pedagogical Residency (PR) pilot project at the Federal University of Alagoas (UFAL) from the point of view of the participating preceptors. For this discussion, we used the analysis of the partial report of the Pedagogical Residency Program (PRP) based on four indicators: quantity, process, training, and quality. The data reveal that in the evaluation of the preceptors, there is an emphasis on the great potential of the proposals for supervised internships in the PRP for teacher training (initial and continuing).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 14, de 10 jul. 2020. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 57, 26 out. 2020.

______. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v. 11, 2015.

_______. Resolução nº 02 CNE/CP, de 1º de julho de 2015. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília: MEC, 2015.

_______, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF, 2017.

_______, Ministério da Educação. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 01 Mar. 2018. Seção 1, p. 38.

_______. Ministério da Educação, Secretária de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação. MEC, SEB, DICEI, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar¬-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.

PERRENOUD, Philipp; Mônica Gather Thurler. As competências para ensinar no Século XXI: A formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

TARDIF, Maurice. LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

_______. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

UFAL. Projeto Pedagógico Institucional (PPI). Plano de Desenvolvimento Institucional PDI/UFAL2018-2022.

UFAL. Relatório de Avaliação Parcial do PIRP/UFAL, PROGRAD, 2019.

Published

2023-05-10

How to Cite

GOMES, Yana Liss Soares; DE ARAÚJO SOUZA, Jordânia. Teacher training and supervised internships in the context of pedagogical residency. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15210, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15210. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15210. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.