Family and school

important bridge in the schooling process of a child with intellectual disability

Authors

  • Rozeli de Farias Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Tícia Cassiany Ferro Cavalcante Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais, Centro de Educação, UFPE. http://orcid.org/0000-0001-8963-9609

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15931

Keywords:

Family, School, Specialized Educational Service, Intellectual Disability

Abstract

The mutual learning offered by the school to guide the work with intellectual disabilities can have satisfactory results, when articulated/collaborated with the family. These collaborative actions can help in several aspects, among them: acquisition of learning and quality of life. This relationship between school and family not only makes the student develop cognitive skills, but also helps in the subjects' autonomy to interact in society. This research aimed to reflect on the life history of children with intellectual disabilities, starting from the social context from birth to entry into Basic School, identifying their impacts on the schooling process, as well as the contributions of the family in this process. The research was carried out with a guardian of a student with intellectual disability, enrolled in a municipal school in the Recife–PE teaching network, through semi-structured interviews. The results obtained contributed to understand that without the participation of the family in the school, it can cause damage to the student with intellectual disability, implying in him, the non-development of the cognitive process, as well as the social one. Therefore, both the school and the family are of fundamental importance for the student to develop learning, autonomy and quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rozeli de Farias, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Psicopedagogia, pela UNIVERSO-Recife. Educação Especial inclusiva pela UNIASSELVI. Professor Tutor a distância na modalidade EAD IFPE, no curso de licenciatura em matemática na disciplina: Psicologia da aprendizagem.

Tícia Cassiany Ferro Cavalcante, Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais, Centro de Educação, UFPE.

Professora Associada II do Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais, Centro de Educação, UFPE. Coordenadora do Centro de Estudos Inclusivos - CE/UFPE.

References

ARARUNA, Maria Rejane. A prática pedagógica do professor do Atendimento Educacional Especializado com o aluno que apresenta deficiência intelectual. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.278 p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016. 141 p.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833. Disponível em: . Acesso em: 30/11/ 2020.

______. AEE - Atendimento Educacional Especializado - Deficiência mental: formação continuada a distância de professores para o atendimento educacional especializado. SEESP/ SEED/ MEC. Brasília, 2007. 83 p.

______. MEC. Portaria Ministerial n° 13/2007, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a criação da “Programa de Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais”. Brasília, DF: MEC, 2007.

BRAUN, Patrícia; NUNES, Leila Regina Oliveira de Paula. A formação de conceitos em alunos com deficiência intelectual: O caso de Ian. Revista da Educação Especial, 2015. 15 p.

CAVALCANTE, T.C.F.; FERREIRA, S.P.A de: Impedimentos cognitivos e a acessibilidade comunicacional na escola: contribuições da teoria de Vygotsky. Revista Ciência & Cognição, 31 de dezembro de 2011; Vol 16 (3): 043-056. Disponível em: <http://www.cienciasecognicao.org.> Acesso em: 27 abr. 2023.

DECHICHI, C.; SILVA. Deficiência mental: aspectos do atendimento educacional escolar. In: DECHICHI, C.; SILVA, L. C. da; (Orgs.). Inclusão escolar e Educação Especial: teoria e prática na diversidade. Edufu, Uberlândia, 2008. Disponível em:<http://www.edufu.ufu.br/sites/edufu.ufu.br/files/e-book_inclusao_escolar_2008_0.pdf> Acessado em: 21 mai. 2023.

GÓES, Maria Cecília Rafael de. Desafios da Inclusão de alunos especiais: A escolarização do aprendiz e sua constituição como pessoa. In: GÓES, Maria Cecília Rafael de; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. (Org.) Políticas e Práticas de Educação Inclusiva. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007- (Coleção educação contemporânea). p.69-92.

LUDKEM, M; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.

MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

OMOTE, S. Comunicação e relações interpessoais. Educação, Universidade e Pesquisa, organização de Kester Carrara. Marília: UNESP - Marília: Publicações; São Paulo: FAPESP, 2000.

OLIVEIRA, A. A. S. Um diálogo esquecido: a vez e a voz de adolescentes com deficiência. Bauru: Editora Práxis. 2007.

SANTOS, Daísy Cléia Oliveira dos. Potenciais dificuldades e facilidades na Educação de alunos com deficiência intelectual. Universidade Federal de Goiás (2012). Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/xFx3Cz3H5dP9kGhk9Vm3s8y/?format=pdf&lang=pt.> Acessado em: 20 de mai. 2023.

SANTOS, Joseane Ferreira dos. Mediação da aprendizagem e uso da comunicação alternativa no processo de alfabetização de uma criança com deficiência intelectual. Recife, Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Pernambuco.2020, p.165.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas, vol. 2. São Paulo: Ed. Alfa-Omega, 1997.

______. Pensamento e Linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.

______. Psicologia Pedagógica [tradução do Russo e introdução de Paulo Bezerra].

ª edição, São Paulo: Martins Fontes, 2005. 562 p.

______. L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psíquicos superiores. 6. ed. São Paulo: M. Fontes, 2007. 224 p.

______. A construção do pensamento e da linguagem. Rio de Janeiro: WMF Martins Fontes, 2010. 554 p.

Published

2024-02-08

How to Cite

FARIAS, Rozeli de; CAVALCANTE, Tícia Cassiany Ferro. Family and school: important bridge in the schooling process of a child with intellectual disability. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15931, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15931. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15931. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 33 

You may also start an advanced similarity search for this article.