Importance of financial education in the citizen training of Basic Education students

Authors

  • Anderson Lima de Araújo Faculdade Metropolitana de Camaçari (Famec)
  • Raquel Alves Sobrinho Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15968

Keywords:

Basic Education, Financial math, Teachers

Abstract

This article aims to analyze how basic education teachers have worked on financial education in the classroom, developing knowledge and information about personal finances from the perspective of citizenship education. For this, field research with a qualitative approach was used, using a questionnaire with basic education teachers from 4 private schools in the municipality of Camaçari, state of Bahia. The study revealed that the difficulty in dealing with the topic depending on the range of curricular content means that the topic is not discussed in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil. Brasília: MEC, 2017.

CORTELLA, Mario Sérgio. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.

CORDIOLLI, Marcos Antonio. Sistemas de ensino e políticas educacionais no Brasil. Curitiba: Ibpex, 2011.

KIYOSAKI, R. T.; LECHTER, S. L. Pai rico pai pobre. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2003.

MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 30 ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

PIAGET, J. A Construção do Real na Criança. (Cabral, A. Trad.). Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

Published

2024-01-22

How to Cite

ARAÚJO, Anderson Lima de; ALVES SOBRINHO, Raquel. Importance of financial education in the citizen training of Basic Education students. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15968, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15968. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15968. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam Matemática: contextos e práticas

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.