Sensitive listening of adolescents through a teacher's perspective in the can speak program (UNICEF)
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16574Keywords:
Adolescents, Sensitive Listening, He can talkAbstract
The Pode Falar Program emerges as a virtual space to support the mental health and well-being of adolescents and young people aged 13 to 24. In this space, their demands are listened to anonymously and free of charge. The service begins with automated screening, and depending on the complexity of their demand, adolescents and young people are directed to human assistance. Amid a broader research conducted with the program's attendants, this present excerpt aims to present the main complaints of these adolescents. The methodological approaches embrace a qualitative approach, encompassing literature review, culminating in two paths of capturing the studied reality: (1) participant observation and the author's life memories; (2) as well as semi-structured interviews with three program attendants, who are also educators. The theoretical framework is supported by the web of knowledge derived from the works of Renè Barbier, Carl Rogers, and Paulo Freire. Through the analysis of the interviews, it was possible to identify the most common causes of discomfort related to the well-being of adolescents: (1) the lack of listening in the family environment and (2) the fact that some schools do not constitute welcoming environments.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A condição humana. 5 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1991
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
BARBIER, René. A escuta sensível em educação. Cadernos Anped, Porto Alegre, n. 5, p. 187-286, fev. 1993. BOCK, A. M. B. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 14. ed. São Paulo: Saraiva, 2008.
BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. Pesquisa participante: a partilha do saber: Uma introdução. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. (Orgs.). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida, SP, 2006. p. 7-20.
CERQUEIRA, T. C. S. O professor em sala de aula: reflexão sobre os estilos de
aprendizagem e a escuta sensível. PSIC - Revista de Psicologia da Vetor Editora, v. 7, n. 1,p. 29-38, Jan./Jun. 2006.kk
COELHO, W.; SILVA, C. Sociabilidade e Discriminação entre grupos de adolescentes-juvenis no Ensino Médio. Educação Unissinos, v. 23, n. 2, 2019.
CRUZ, M. C. M. T. Para uma educação da sensibilidade: a experiência da Casa Redonda Centro de Estudos. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
DEL PRIORE, M. Ao sul do corpo: condição feminina, maternidades e mentalidades no Brasil colônia. São Paulo: Editora UNESP, 2009
FERREIRA, H. M. A geração do quarto: quando crianças e adolescentes nos ensinam a amar. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra , 1996.
FERREIRA, J.A.Z., BUENO, B.S., e ZORNBERG, J.G.. Ensaios de Arrancamento de Pequeno Porte para Estudo de Reforço de Pavimentos. Geotecnia, 2009, vol. 113, p. 109-124.
FONSECA, Renon Pessoa. A consciência política na teoria da justiça de Joaquim Carlos Salgado / Renon Pessoa Fonseca. – 2018.
OSÓRIO, L. C. Família Hoje. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
SANTOS, G. (2017) “O meu aluno não lê”: sentidos de crise nas políticas curriculares para a formação em leitura. 232 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).