Teacher Training and the Challenge of Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17537

Keywords:

Experience report, Inclusion, Teacher Training

Abstract

This experience report is the result of many voices welcomed in teacher training contexts. We seek to understand the meanings produced in relation to the inclusion of autistic children in early childhood and their challenges for teaching training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECCHI, Egle. Le XIX Siècle. In: FERREIRA, Carla Mercês Jatobá; VACARO, Angela Resende. Da escola, do escolar, da inclusão. Revista FAEEBA. Salvador, v. 29, n. 60, p. 54-66, out./dez. 2020.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense,1985. (Obras Escolhidas, v.1)

BRAGANÇA, Inês de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.) Pesquisa (Auto)Biográfica: Diálogos Epistêmico Metodológicos. Curitiba: Editora CRV, 2018.

BRAGANÇA, Inês de Souza; MOTTA, Thais da Costa. Pesquisaformação: uma opção teórico-metodológica de abordagem narrativa (Auto)Biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. i, Salvador, v. 04, n. 12, p. 1034-1049, set./dez. 2019.

CAMARGO, Síglia Pimentel Höher Camargo; BOSA, Cleonice Alves. Competência Social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia & sociedade, v. 21, p. 65-74, 2009.

CASTORIADIS, Cornelius. A Instituição Imaginária da Sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÒVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2014.

GOMIDE, A. B. A promoção do desenvolvimento do aluno autista nos processos educacionais. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér; PRIETO, Rosângela Gaviole; ARANTES, Amorin (Org.). Inclusão escolar: pontos e contraponto. São Paulo: Summus, 2006.

NÒVOA, Antònio; FINGER, (Org.). O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.

NUNES, Débora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoa com autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v.26, nº 47, p. 555-572, set./dez. 2003, Santa Maria.

SILVA, Dagmar de Mello; SILVA, Leiliane Domingues da. Por que precisamos falar de inclusão? Diálogos e Diversidade, v. 1, 2021.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de Vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: SOUZA, Elizeu Clementino de. MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Orgs.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2008.

Published

2024-10-04

How to Cite

DINIZ, Andreia Viana da Silva; HENRIQUES, Eda Maria de Oliveira. Teacher Training and the Challenge of Inclusive Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17537, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17537. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17537. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.