The political character of the specificity of education

difficulties in accepting a thesis

Authors

  • Newton Duarte Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Efrain Maciel e Silva Universidade Federal de Goiás
  • Elaine Cristina Melo Duarte Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17541

Keywords:

Specificity of education, Socialization of knowledge, Political dimension of education

Abstract

Saviani's thesis about the political nature of the socialization of knowledge through schools has always encountered strong resistance. It is argued in this article that this arises from pragmatic, instrumental, subjectivist and relativist views of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COUTINHO, Carlos Nelson. Catarse. In: LIGUORI, Guido e PASQUALE, Voza (Orgs.) Dicionário Gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2009, p. 179-182.

GLASERSFELD, Ernst Von. A Construção do Conhecimento. In: SCHNITMAN, Dora F. (org.) Novos Paradigmas, Cultura e Subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p. 75-92

GLASERSFELD, Ernst Von. Construtivismo: Aspectos Introdutórios. in FOSNOT, C. T. (org.) – Construtivismo - Teoria, Perspectivas e Práticas Pedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. p. 19-23

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volume 1. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

LUKÁCS, György. Estética. A Peculiaridade do Estético. Volume 1. Questões preliminares e de princípio. São Paulo: Boitempo, 2023.

MARX, Karl. Sobre a Questão Judaica. São Paulo: Boitempo, 2009.

MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.

PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências Desde a Escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do Senso Comum à Consciência Filosófica. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 1982, 2ª ed.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.

SEMPRINI, Andrea. Multiculturalismo. Bauru: EDUSC, 1999.

SILVA, Tomaz. T. da. Identidades Terminais. Rio de Janeiro: Vozes, 1996.

Published

2024-05-29

How to Cite

DUARTE, Newton; SILVA , Efrain Maciel e; DUARTE, Elaine Cristina Melo. The political character of the specificity of education: difficulties in accepting a thesis. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17541, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17541. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17541. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.