Afro-Brazilian culture discussed in non-formal educational contexts
notes on @uma_intelectual_diferentona
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17992Keywords:
Afro-brazilian culture, Non-formal education, Visuality, InstagramAbstract
This text aims to discuss the treatment of the theme of Afro-Brazilian history and culture in non-formal education contexts. To this end, we take as the guiding thread of our investigation a profile on the social network Instagram, that of professor and researcher Bárbara Carine Soares Pinheiro (@uma_intellectual_diferentona). Using a bibliographic methodology, we critically observe the specific locus of an online social network and the possible relationships of young people with the discussion about Afro-Brazilian culture. Furthermore, a more analytical methodological approach is adopted, which deals with the connotation of the visual content presented, and guides the perception of the visual construction presented in the profile. Finally, the analyzed profile is understood as one of the initiatives that make up a new perspective on non-formal pedagogical relationships and a possible path to building ways of teaching about oneself and others.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Os jovens, seu direito a saber e o currículo. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora Ufmg, 2014. p. 156 – 205.
BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto Imagem e Som. Petrópolis: Vozes, 2007.
CORTELLA, Mário Sérgio; DIMENSTEIN, Gilberto. A Era da Curadoria: O que importa é saber o que importa! – Educação e Formação de Pessoas em Tempos Velozes. Campinas: Papirus 7 Mares, 2015.
EMMANUEL, Simone. Geração Z: Quem são e como se comportam os jovens nascidos na era digital. Rio de Janeiro: autopublicado, 2020.
FERREIRA, Vítor Sérgio. Youth Studies and Generations: Values, Practices and Discourses on Generations. Basel: MDPI, 2020.
IBRAHIM, Awad; STEINBERG, Shirley R. (Orgs.). Critical Youth Studies Reader. New York: Peter Lang Publishing, 2014.
LIMA, Maria da Conceição Silva; BONA, Viviane de (Orgs.). Processos de Aprendizagens e de Construção de Saberes nas Ações Coletivas. Recife: Editora Ufpe, 2020.
MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. 6.ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1982.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15 – 40, abr. 2010.
PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PENN, Gemma. Análise semiótica de imagens paradas. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto Imagem e Som. Petrópolis: Vozes, 2007.
RIVAS-DRAKE, Deborah, et al. “Ethnic-Racial Identity and Friendships in Early Adolescence”. Child Development, vol. 88, no 3, may de 2017, p. 710–24.
SALES, Lucas. ‘Racismo é estrutura que aprisiona pessoas negras’, diz Bárbara Carine. 2023. Disponível em: https://www.geledes.org.br/racismo-e-estrutura-que-aprisiona-pessoas-negras-diz-barbara-carine/. Acesso em: 11 dez. 2023.
SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro Edições Profissionais Ltda., 2016.
TWENGE, Jean. iGen: Por que as crianças superconectadas de hoje estão crescendo menos rebeldes, mais tolerantes, menos felizes e completamente despreparadas para vida adulta. São Paulo: Versos, 2018.
XYPAS, Rosiane et al.(Orgs.). Comunicação e interculturalidade: educação, novas tecnologias e linguagens. Recife: Editora UFPE, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).