THE HYPERGENRE COMICS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOK

Authors

  • Cristiana da Silva Oliveira Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Fabiana Pincho de Oliveira Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Comics, Multimodality, Portuguese Language

Abstract

Teaching and learning texts require mastery of various types of knowledge, recognizing the diversity of textual genres that circulate in various spheres of human communication, the oral and written modalities of the language, the ways in which texts circulate, among other determinants. Considering that multimodality encompasses all these modes of communication, also incorporated by technological means such it is necessary for the Portuguese language teacher to be constantly updated to teach the technical skills necessary to handle different means of communication and work with this multimodality in the school environment. Comics are a hyper-textual genre that allows working on this aspect, mainly because they are predominantly composed of text and images and have their own resources for representing the narrative. Based primarily on research by Ramos (2009), Santos (2012) and Vergueiro (2012), this work seeks to describe and analyze the treatment that this hyper-genre receives in a Portuguese language textbook adopted in public schools in the state of Alagoas. The analysis of the material shows a preference for the comic strip genre for the study and analysis of grammatical issues and also the graphic resources of comics, presenting comics and their multimodal aspect satisfactorily, exposing their characteristics and encouraging students to perceive these characteristics and reflect on them in the activities proposed throughout the chapters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, Marcos Aurélio do Carmo. Mangás – histórias em quadrinhos da terra do sol nascente. Revista Estética e Semiótica, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 74–86, 2023.

ASSIS, Lúcia Maria de; MARINHO, Elyssa Soares. História em quadrinhos: um gênero para a sala de aula. In: NASCIMENTO, Luciana. ASSIS, Lúcia Maria de. Oliveira, Aroldo Magno de (orgs.). Linguagem e ensino do texto: teoria e prática.1ª ed. São Paulo: Blucher. 2016. 150p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/lingua-portuguesa#competencias-especificas-de-lingua-portuguesa-para-o-ensino-fundamental . Acesso em: 1 de maio 2023.

CARTUM. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/lingua-portuguesa/cartum. Acesso em: 10 de abril de 2023.

CHARGE. Disponível em: https://blogdoaftm.com.br/category/charges/. Acesso em: 10 de abril de 2023.

FRANÇA, Mariany Pereira Cavalcanti de. Quadrinhos em sala de aula: estratégias metodológicas para as práticas de leitura e escrita em uma turma de 8º ano. 2023. 193p.

MANGÁ: Disponível em https://aminoapps.com/c/noragami-wa/page/item/noragami-manga-capitulo-38/rp82_xYIqImPwPLqlz111YLjVz8l1KemPj. Acesso em: 10 de abril de 2023.

NEVES, Sílvia da Conceição. A história em quadrinhos como recurso didático em sala de aula. Tocantins. 2012.

ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. 1ª edição. São Paulo: Moderna. 2018.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos: gênero ou hipergênero? ESTUDOS LINGUÍSTICOS, São Paulo, 38 (3): 355-367, set.-dez. 2009.

RAMOS, Paulo. Humor nos quadrinhos. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

RAMOS, Paulo. Recursos de oralidade nos quadrinhos. In: ELIAS, Vanda Maria (org.). Ensino de Língua Portuguesa: oralidade, escrita e leitura. 1ªed. São Paulo: Contexto, 2013.

REVISTA em quadrinhos. Disponível em: http://www.cineecia.com/2022/09/quadrinhos-sandman-das-hqs-para-as.html. Acesso em: 10 de abril de 2023.

SANTOS, Roberto Elísio dos; VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em Quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. Revista EcoS, São Paulo, n. 27, p. 81-95, jan./abr. 2012.

SANTOS, Roberto Elísio dos; VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em Quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. Revista EcoS, São Paulo, n. 27, p. 81-95, jan./abr. 2012.

TAVARES, Mayara Barbosa. O uso das histórias em quadrinhos no contexto escolar: contribuições para o ensino/aprendizado crítico-reflexivo. Goiás. 2011.

TIRA cômica seriada. Disponível em: https://www.dropbox.com/sh/ybm9jmfuxy69iyk/AABE_fKjhg6lsn5Tq6uTuv57a?dl=0.Acesso em: 8 de julho 2023.

TIRA cômica. Disponível em: https://www.parabolablog.com.br/index.php/ar/blogs/narrativas-em-tiras-quadrinhos-na-sala-de-aula. Acesso em: 10 de abril de 2023.

Published

2024-05-13

How to Cite

DA SILVA OLIVEIRA, Cristiana; PINCHO DE OLIVEIRA, Fabiana. THE HYPERGENRE COMICS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOK. Revista Areia, [S. l.], v. 7, n. 8, p. 36–57, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/rea/article/view/17235. Acesso em: 13 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)