Ensino de Língua Inglesa em Tempos de Pandemia

Authors

  • Anny Gabrielly dos Santos
  • Fábio Henrique Rosa Senefonte Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202274.54-69

Abstract

This research aimed to know the reality of English language teaching in state schools in Andirá-PR, facing the Covid-19 pandemic. Additionally, the study investigated possible changes in English language teaching in the remote modality, compared to face-to-face one, in addition to describing and explaining advantages and/or difficulties experienced by English language teachers in the pandemic context. The basic literature concerns empirical research conducted on the subject, such as Bailer and Segaty (2020); Fistarol; Pottmeier; Caetano (2021), to name a few. Having a qualitative nature, this case study had as a data generation instrument a questionnaire, composed of 12 open-ended questions, answered by four English language teachers in two state schools. Results reveal actions related to knowledge updating, expansion of didactic possibilities, methodological adaptation, self-assessment of knowledge and continuity of classes, in addition to obstacles that include insecurity, low student engagement, administrative, structural and technical issues. In this way, it is expected that the results of this investigation can trigger the carrying out of others on the subject and then expand this field of study that has been so significant in the current scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anny Gabrielly dos Santos

Graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Interesse de pesquisa em ensino-aprendizagem de inglês.

Fábio Henrique Rosa Senefonte, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Professor adjunto na área de língua inglesa na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP-CP). Doutor (2018) e Mestre (2014) em Estudos da Linguagem (na linha de pesquisa ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Norte do Paraná- UENP (2011). Pela mesma Universidade, também é licenciado em Letras, com habilitações em língua portuguesa e língua inglesa com suas respectivas literaturas (2010). Tem experiência no ensino, aprendizagem e formação do professor de língua inglesa. Foi bolsista Fulbright como professor assistente de língua portuguesa na Howard University (Washington DC-EUA) (2013-2014) e aluno de pós-graduação da mesma Universidade, onde cursou disciplinas nos departamentos de Comunicação, Ciências Sociais e Educação. É líder do Grupo de Pesquisa "Estudos Linguísticos e Literários em Inglês (ELLI)". Os interesses de pesquisa abrangem Linguística/Sociolinguística aplicadas ao ensino, aprendizagem e formação de professores de línguas (com foco em variação linguística), bem como metodologia de pesquisa (qualitativa).

Published

2022-12-30

How to Cite

DOS SANTOS, Anny Gabrielly; SENEFONTE, Fábio Henrique Rosa. Ensino de Língua Inglesa em Tempos de Pandemia. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 74, p. 54–69, 2022. DOI: 10.28998/2317-9945.202274.54-69. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/13493. Acesso em: 19 dec. 2024.