A língua como instituição social: contribuições de Ferdinand Saussure

Authors

  • Aurineide Profírio Barros Correia Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Alexandre Henrique Barros Correia Universidade Estácio de Sá - Alagoas
  • Antônio Carlos Santos de Lima Instituto Federal de Alagoas (IFAL)
  • Sidiane Ferreira Batista Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202377.5-18

Abstract

This article seeks to reflect on the social nature of language in Saussurian thought. To this end, we consider the conception of language as a social institution adopted by Saussure, differentiating it from the conception adopted by William Dwight Whitney (1827-1824) - an American linguist. This discussion is justified by the need to reassess the relevance of Saussure's thought and its productivity in the contemporary scenario of language science investigations. This is an exploratory research, of bibliographical nature, whose analyses are based on the Course of General Linguistics (2012 [1916]) and on Notes for an article about Whitney, published in the Writings of General Linguistics (2004), organized and edited by Simón Bouquet and Rudolf Engler. After the analysis, we found that Saussure was still dealing with epistemological uncertainties essential to the formulation of his theory, highlighting the specificities of language as an activity that is situated at the level of the unconscious, making its value shifts impossible in the face of individual and or collective will in a general and sudden way. In this perspective, he considered language an institution without analogue, since its nature is twofold.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aurineide Profírio Barros Correia, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), mestra em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Especialista em Proeja pelo Instituto Federal de Alagoas (IFAL). É integrante dos Grupos de Pesquisa Educação, Linguagens e Tecnologias (GPELT-CNPq/IFAL); do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagens de Línguas e Literaturas (GEDEALL/CNPq/UFAL) e do Grupo de Pesquisa Educação, Currículo e Diversidade (GEDIC/CNPq/UFAL).

 

Alexandre Henrique Barros Correia, Universidade Estácio de Sá - Alagoas

Licenciando em Letras/Português pela Universidade Estácio de Sá - Alagoas, Licenciado em Filosofia pela mesma Universidade, Bacharel em Direito pelo Centro Universitário CESMAC e Engenheiro Civil pela Universidade Federal de Alagoas.

Antônio Carlos Santos de Lima, Instituto Federal de Alagoas (IFAL)

Professor do Instituto Federal de Alagoas (IFAL), na educação básica e na superior. Docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFAL), Campus Benedito Bentes, do curso de Especialização em Linguagem e Práticas Sociais, campus Murici. Possui graduação em Letras (Português e Inglês) pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). É mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras (FALE) da UFAL. É doutor pelo mesmo Programa (PPGLL/FALE/UFAL). Lidera o Grupo de Pesquisa GPELT-CNPq/IFAL e é integrante dos Grupos de Estudos GEDEALL/CNPq/UFAL,  GPEPT/CNPq/IFAL e do GT Ensino e Aprendizagem na Perspectiva da Linguística Aplicada (EAPLA) da ANPOLL.

Sidiane Ferreira Batista, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), mestra em Linguística pela mesma Universidade. Especialista em Tecnologias em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ) e em Educação a Distância pela Faculdade de Tecnologia e Ciências de Salvador (FTC-EAD). Possui graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL).  É integrante do Grupo de Pesquisa GPELT-CNPq/IFAL) e do Grupo de Estudos GEDEALL/CNPq/UFAL.

 

Published

2023-09-12

How to Cite

PROFÍRIO BARROS CORREIA, Aurineide; BARROS CORREIA, Alexandre Henrique; SANTOS DE LIMA, Antônio Carlos; FERREIRA BATISTA, Sidiane. A língua como instituição social: contribuições de Ferdinand Saussure . Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 77, p. 5–18, 2023. DOI: 10.28998/2317-9945.202377.5-18. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/15072. Acesso em: 14 aug. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos