Formação (inicial e continuada) de professores de inglês e letramentos digitais

Authors

  • Ana Karina de Oliveira Nascimento Universidade Federal de Sergipe http://orcid.org/0000-0002-3014-0659
  • Maria Amália Vargas Façanha Universidade Federal de Sergipe
  • Thiago de Melo Cardoso Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202376.466-480

Abstract

Due to technological advances, new digital practices are introduced and new skills are required from digital technology users. Hence, the importance of digital literacies. These literacies are not limited to the technical/technological knowledge only; they also encompass reflections and critical evaluations about the choices concerning digital technologies (NASCIMENTO; PEREIRA; SILVEIRA, 2019). Thinking about this discussion in the context of public English language teaching in the state of Sergipe, this research aimed to investigate how English teachers in pre-service and in-service education understood and viewed new literacies practices; in particular, digital literacies, as part of the educational process; and what connections they established with their formative experiences. This is a qualitative and interpretative research (MOITA LOPES, 1994; SALDAÑA, 2009), focused on the analysis and interpretation of the meanings that the research participants constructed about digital literacies. The research relied on meetings of a focus group as an instrument for data generation, as well as records in the researchers' field diaries. The investigation revealed that teachers’ digital literacies practices are part of their personal and professional routines, relating to a critical analysis of their choices, contributing to the education of critical students and to processes of teacher reinvention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Karina de Oliveira Nascimento, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Letras (Português/Inglês) - Universidade Federal de Sergipe - UFS, especialista em Ensino de Inglês (UFMG), mestre em Educação (UFS) e doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP), sendo bolsista CNPq de doutorado no Brasil. Foi bolsista Capes/Fulbright de doutorado sanduíche na Montclair State University, em Montclair, New Jersey, EUA, durante 9 meses, sob orientação da profa. Michele Knobel. Professora efetiva da UFS (Departamento de Letras Estrangeiras). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua inglesa, formação de professores e letramentos digitais.

Published

2023-06-23

How to Cite

NASCIMENTO, Ana Karina de Oliveira; FAÇANHA, Maria Amália Vargas; CARDOSO SANTOS , Thiago de Melo. Formação (inicial e continuada) de professores de inglês e letramentos digitais. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 76, p. 466–480, 2023. DOI: 10.28998/2317-9945.202376.466-480. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/15504. Acesso em: 16 sep. 2024.