Exploring the dialog between ethnographic research and applied linguistics: language dynamics in the educational context

Authors

  • Géssica Gonçalves Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Jeane Aparecida Martins dos Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Raniere Nunes da Silva Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Cícero da Silva Federal University of Northern Tocantins http://orcid.org/0000-0001-6071-6711

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202481.05-21

Abstract

This article presents discussions about ethnographic research methodology for applied language studies. It points out the growing interest of researchers in this methodology, as well as the need to understand the multiplicity of nomenclatures and meanings used in the area. Thus, it analyzes how studies that use ethnography as a methodological basis are carried out, as well as the instruments used to carry out the research. This is a bibliographical study with a qualitative interpretivist approach. The corpus consists of ten scientific articles published between 2017-2022 in the journal Trabalhos em Linguística Aplicada from the State University of Campinas. To analyze the data, we used the studies of Lüdke and André (1986), Wielewicki (2001), André (1995), Damianovic (2005), Mello (2019) as a theoretical contribution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Géssica Gonçalves Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins

É licenciada em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Foi professora temporária de Língua Espanhola no Centro de Ensino 09 (CEM 09) pela Secretaria de Educação do DF (2019). Doutoranda e Bolsista Capes no Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Jeane Aparecida Martins dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins

É licenciada em Pedagogia pela Universidade Leonardo da Vince (UNIASSELVI), em Letras - português e espanhol pelo Centro Universitário UNIFAEl, possui especialização em Administração, Supervisão e Orientação Escolar pela UNIASSELVI e é Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Atua como coordenadora pedagógica na Escola Guimarães Rosa, da rede Municipal de Itupiranga-Pará.

Raniere Nunes da Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Doutorando em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Mestre em Letras pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e em Letras Português-Inglês pela Unicesumar. Atualmente faz parte do projeto universal de número 18/2021, intitulado Exploração técnico-científica e pedagógica de corpora linguísticos no ensino da escrita na universidade, tendo como proponente a Profa. Dra. Inês Signorin, em que desenvolve pesquisas sobre a escrita na universidade.

Cícero da Silva, Federal University of Northern Tocantins

He holds a B.A. in English and Portuguese from the State University of Tocantins (Unitins), a Ph.D. and a Master’s Degree in Letters: Language and literature teaching from the Federal University of Tocantins (UFT), and a Postdoctorate in Applied Linguistics at the São Paulo State University (Unesp). Graduation Professor in Rural Education: Arts and Music and in the Linguistic and Literature graduate program of the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), Brazil. Leader of Research Group on Education, Language, and Literacy - GEELL/UFNT/CNPq and Editor-chief of EntreLetras Journal. He has experience in the area of Applied Linguistics and Rural Education, working mainly on the following topics: discoursive genres, reading/writing practices, literacy, didactic material, and pedagogical practices in Rural Education (Pedagogy of Alternation). He is a member of the Brazilian Association of Linguistics (ABRALIN), the Linguistic Studies Group of the São Paulo State (GEL), and the Red Temática de Investigación de Educación Rural (RIER), Mexico.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Relevância e aplicabilidade da pesquisa em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 39-50, jul. 2001.

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.

CANÇADO, M. Um estudo sobre a pesquisa etnográfica em sala de aula. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 23, p.55-69, 1994.

CARDOSO, A. C. S. O feedback aluno-aluno em um ambiente virtual de aprendizagem. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, p. 383-409, 2018.

CARNEIRO, A. S. R. “A dificuldade não é falar, mas ler Freud em português”: Um olhar para as práticas de letramento na educação superior de estudantes haitianos no Brasil. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, p. 33-61, 2019.

CHIAN, M. M. Tracing the development of literacy practices for integrating interdisciplinary curriculum in higher education: interactional ethnographic study. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, p. 173-212, 2020.

DAMIANOVIC, M. C. O lingüista aplicado: de um aplicador de saberes a um ativista político. In: LEFFA, V.J. (Ed.). Linguagem e Ensino. Pelotas, RS: EDUCAT, 2005. p. 181-196.

DELAMONT, S.; HAMILTON, D. “Classroom research: A critique and a new approach”. In: STUBBS, M.; DELAMONT, S. (Orgs.). Explorations in classroom observation. Londres, John Wiley, 1976. p. 181-196.

ELLIS, C.; BOCHNER, A. P. Autoethnography, personalnarrative, reflexivity. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). Handbook of qualitative research. 2. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2000. p. 733-768.

GARCEZ, P. M. Point-making styles in cross-cultural business negotiation: A microethnographic study. English for Specific Purposes, p. 103-120, 1993.

GARCEZ, P. M.; SCHULZ, L. Olhares circunstanciados: etnografia da linguagem e pesquisa em Linguística Aplicada no Brasil. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 31, n. 4, p. 1-34, 2015.

GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, jul. 2001.

GREEN, J. L.; DIXON, C. N.; ZAHARLICK, A. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 42, p. 13-79, dez. 2005.

GUPTA, K. C.-L. Researcher-teacher collaboration in adopting critical content and language integrated learning (clil): processes, challenges and outcomes. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, p. 42-77, 2020.

HELLER, A. O cotidiano e a história. 3.ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1989.

LARCHERT, J. M. O estudo de caso do tipo etnográfico na pesquisa em educação. In: MORORÓ, L. P.; COUTO, M.; ASSIS, R. (Orgs.). Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias [online]. Ilhéus, BA: EDITUS, 2017. p. 123-141.

LOPES, A. C. et al. Desregulamentando dicotomias: transletramentos, sobrevivências, nascimentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 56, p. 753-780, 2017.

LÓPEZ, G. L. O método etnográfico como um paradigma científico e sua aplicação na pesquisa. Textura - Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 1, n. 1, p. 45-50, 1999.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas, v. 2, p. 25-44, 1986.

MAINARDES, J. Pesquisa etnográfica: elementos essenciais. In: MAINARDES, J. Pesquisa Social: reflexões teóricas e metodológicas. Ponta Grossa, PR: Todapalavra, 2007. p. 99-123.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas, 2003.

MATTOS, C. L. G.; CASTRO, P. A. Estudos etnográficos da educação: uma revisão de tendências no Brasil. In: MATTOS, C. L. G.; CASTRO, P. A. Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande, PB: EDUEPB, 2011. p. 25-48.

MELLO, D. A antropologia como uma forma de olhar o mundo: uma conversa com Karina Kuschnir. Entrevista concedida a Diana B. Mello. Kula: Antropología y Ciencias Sociales, n. 20/21, p. 22-29, dic., 2019.

OLMOS-LÓPEZ, P.; TUSTING, K. Autoethnography and the study of academic literacies: exploring space, team research and mentoring. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, p. 264-295, 2020.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

SENA, J. Corpos dissidentes, saúde sexual e microbiopolíticas de resistência na Amazônia atlântica. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, p. 1710-1734, 2020.

SILVA, C.; GONÇALVES, A. V. A etnografia e suas contribuições para o desenvolvimento de uma pesquisa no contexto de ensino da Pedagogia da Alternância. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, p. 551-578, 2018.

SILVA, D. C. P. (Meta) pragmática da violência linguística: patologização das vidas trans em comentários online. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, p. 956-985, 2019.

SILVA, S. A. Desvelando a Netnografia: um guia teórico e prático. Intercom, Rev Bras Ciênc Comun [Internet], v. 38. n. 2, p. 339-342, jul. 2015. https://doi.org/10.1590/1809-58442015217

SILVA, R. B.; RESENDE, V. M. Campanha pela liberdade de Rafael Braga: corpos aliados e a produção de comunidades epistêmicas em resposta à antinegritude. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, p. 1735-1757, 2020.

SPRADLEY, J. The ethnographic interview. Fort Worth, TX: Holt, Rinehart and Wiston, 1979.

WIELEWICKI, V. H. G. A pesquisa etnográfica como construção discursiva. Acta Scientiarum, Maringá, v. 23, n. 1, p. 27-32, 2001.

Published

2024-07-27

How to Cite

SANTOS, Géssica Gonçalves; SANTOS, Jeane Aparecida Martins dos; SILVA, Raniere Nunes da; SILVA, Cícero da. Exploring the dialog between ethnographic research and applied linguistics: language dynamics in the educational context. Revista Leitura, [S. l.], n. 81, p. 05–21, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202481.05-21. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/16122. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos