Exploring the dialog between ethnographic research and applied linguistics: language dynamics in the educational context

Authors

  • Géssica Gonçalves Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Jeane Aparecida Martins dos Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Raniere Nunes da Silva Universidade Federal do Norte do Tocantins
  • Cícero da Silva Federal University of Northern Tocantins http://orcid.org/0000-0001-6071-6711

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202481.05-21

Abstract

This article presents discussions about ethnographic research methodology for applied language studies. It points out the growing interest of researchers in this methodology, as well as the need to understand the multiplicity of nomenclatures and meanings used in the area. Thus, it analyzes how studies that use ethnography as a methodological basis are carried out, as well as the instruments used to carry out the research. This is a bibliographical study with a qualitative interpretivist approach. The corpus consists of ten scientific articles published between 2017-2022 in the journal Trabalhos em Linguística Aplicada from the State University of Campinas. To analyze the data, we used the studies of Lüdke and André (1986), Wielewicki (2001), André (1995), Damianovic (2005), Mello (2019) as a theoretical contribution.

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Author Biographies

Géssica Gonçalves Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins

É licenciada em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Foi professora temporária de Língua Espanhola no Centro de Ensino 09 (CEM 09) pela Secretaria de Educação do DF (2019). Doutoranda e Bolsista Capes no Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Jeane Aparecida Martins dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins

É licenciada em Pedagogia pela Universidade Leonardo da Vince (UNIASSELVI), em Letras - português e espanhol pelo Centro Universitário UNIFAEl, possui especialização em Administração, Supervisão e Orientação Escolar pela UNIASSELVI e é Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Atua como coordenadora pedagógica na Escola Guimarães Rosa, da rede Municipal de Itupiranga-Pará.

Raniere Nunes da Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Doutorando em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Mestre em Letras pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e em Letras Português-Inglês pela Unicesumar. Atualmente faz parte do projeto universal de número 18/2021, intitulado Exploração técnico-científica e pedagógica de corpora linguísticos no ensino da escrita na universidade, tendo como proponente a Profa. Dra. Inês Signorin, em que desenvolve pesquisas sobre a escrita na universidade.

Cícero da Silva, Federal University of Northern Tocantins

He holds a B.A. in English and Portuguese from the State University of Tocantins (Unitins), a Ph.D. and a Master’s Degree in Letters: Language and literature teaching from the Federal University of Tocantins (UFT), and a Postdoctorate in Applied Linguistics at the São Paulo State University (Unesp). Graduation Professor in Rural Education: Arts and Music and in the Linguistic and Literature graduate program of the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), Brazil. Leader of Research Group on Education, Language, and Literacy - GEELL/UFNT/CNPq and Editor-chief of EntreLetras Journal. He has experience in the area of Applied Linguistics and Rural Education, working mainly on the following topics: discoursive genres, reading/writing practices, literacy, didactic material, and pedagogical practices in Rural Education (Pedagogy of Alternation). He is a member of the Brazilian Association of Linguistics (ABRALIN), the Linguistic Studies Group of the São Paulo State (GEL), and the Red Temática de Investigación de Educación Rural (RIER), Mexico.

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Published

2024-07-27

How to Cite

SANTOS, Géssica Gonçalves; SANTOS, Jeane Aparecida Martins dos; SILVA, Raniere Nunes da; SILVA, Cícero da. Exploring the dialog between ethnographic research and applied linguistics: language dynamics in the educational context. Revista Leitura, [S. l.], n. 81, p. 05–21, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202481.05-21. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/16122. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos