Memória e invenção em Os anões, de Veronica Stigger

Authors

  • Maria Clara de Lima Barros Universidade Federal de Alagoas
  • Susana Souto Silva Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202481.243-254

Abstract

This research aims to analyze the piece of work Os anões (2010) by Veronica Stigger, writer of contemporary brazilian literature, seeking to discuss the relationships between memory and invention that cross the narratives chosen to compose the corpus of the work. Her literary production is offered here as an object of study that challenges the boundaries between literary and non-literary genres, reality and fiction, writing and life, and takes place in a mostly autonomous universe. In this perspective, the texts “Imagem verdadeira”, “200 m²”, “Poet Drummond Flat Service” and “Tatuagem” were chosen, considering procedures linked to memory, writing and fictional autobiography. As a theoretical-methodological foundation, studies of literary theory and criticism were selected, in dialogue with texts dealing with literature, memory and writing in contemporary times, in addition to the critical fortune of the author and the work studied. From that, the frequent dialogical resumption of a vast memory of texts and urban elements in the researched book stands out, as well as the relationship of reciprocity between invention and memory and the exploration of the limits between biography and fiction, in Veronica Stigger's work, as attitudes that reflect the characteristics of the contemporary literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Clara de Lima Barros, Universidade Federal de Alagoas

Professora efetiva da rede estadual de Alagoas, mestranda em Estudos Literários pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas e graduada em Letras Português pela mesma universidade. E-mail: mclaralbarros@gmail.com

Susana Souto Silva, Universidade Federal de Alagoas

Professora associada da Fale/UFAL. Doutora em Estudos Literários (UFAL, 2008), mestre em Literatura Brasileira (USP, 1999) e graduada em Letras Português (UFAL, 1993). É líder do grupo Poéticas Interartes.  E-mail: ssoutos@gmail.com

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução: Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRITTO, Paulo Henriques. Poesia e memória. In: PEDROSA, Celia (Org.). Mais poesia hoje. Rio de Janeiro: 7Letras, 2000.

CANDIDO, Antonio. Ficção e confissão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.

CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: Valise de Cronópio. Tradução: Davi Arriguci e Joao Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2006, p. 147-163.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. História. Teoria. Ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

KLINGER, Diana. Escrita de si como performance. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 10, n. 12, p. 11-30, 2008.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Irene Ferreira e outros. Campinas-SP, 2003.

OLIVEIRA, Eliana Kefalás. O jogo do texto no ensino da literatura: por uma metodologia performativa. Literatura e Outras Artes: Interfaces, reflexões e diálogos com o ensino. CARVALHO, AS (org.). João Pessoa: Editora da UFCG, 2018.

RIBEIRO, Luiz Antonio. Verônica Stigger: montagem íntima e arqueologia poética do presente. QORPUS. Santa Catarina, n. 30, p. 71-80, jul/out 2019.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. Disponível em: <https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/memoria_historia>. Acesso em: 15 de setembro de 2021.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Tradução: Sandra Nitrini. São Paulo: Aderaldo e Rothschild, 2008.

SILVA, Susana Souto. Mínimo, múltiplo e incomum: o conto de Veronica Stigger. Revista Diálogos. Universidade Estadual de Pernambuco. Garanhuns: Ed. UPE, 2015.

STIGGER, Veronica. Os anões. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

STIGGER, Veronica. Veronica Stigger. Teresa, n. 10-11, p. 64-65, 2010.

VALDATI, Nilcéia; MOTTER, Fernanda. Literatura contemporânea e campo expansivo: a encenação da linguagem em Veronica Stigger. Organon, v. 34, n. 67, p. 1-14, 2019.

Published

2024-07-27

How to Cite

BARROS, Maria Clara de Lima; SILVA, Susana Souto. Memória e invenção em Os anões, de Veronica Stigger. Revista Leitura, [S. l.], n. 81, p. 243–254, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202481.243-254. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17408. Acesso em: 19 dec. 2024.