Recursos semióticos e linguísticos para o processo de construção de sentido: uma análise de tirinhas em Inglês do Exame Nacional do Ensino Médio

Authors

  • Luciana Moraes Silva Octaviano Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202481.182-201

Abstract

Comic strips can be recognized by their use of visual resources that require in-depth reading (Brasil, 2006). Inserted in the field of Multimodality (Kress, 2010), the elements of production of the Visual Design of comic strips proposed by McCloud (1994) and Serafini (2014) underlie this work whose aim is to present the results obtained in the analysis of 2 comic strips in English used in the National High School Exam in the years 2017 and 2022. Based on the categories presented by McCloud (1994) and Serafini (2014) for the types of frame transition and combination of words and images, I analysed the 2 comic strips with the purpose of verifying how the semiotic and linguistic resources relate to the process of making readers' meanings. The results of this analysis showed the use of different types of comic transition: (a) action by action and (b) subject by subject.  In addition, different combinations of images and words were used: (a) additive, (b) interdependent and (c) parallel.  These results show that the comic strips used in the Exam – over the two years in question – demanded different skills from the readers to their meaning making process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Moraes Silva Octaviano, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP

Doutoranda e Mestra em Estudos Linguísticos do Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual
Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) – Campus de São José do Rio Preto (IBILCE)

References

BASSET, B. Biografia de Brian Basset. Disponível em https://www.gradiva.pt/autores/9222/brian-basset. Acesso em 28 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf. Acesso em 01 nov de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem. Acesso em: 25 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Cadernos e Gabaritos do Enem. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/enem/divulgados-gabaritos-e-cadernos-de-questoes-do-enem. Acesso em 20 nov. 2022.

GAULD, T. Sobre Tom Gauld. Disponível em https://www.tomgauld.com/about. Acesso em 28 nov. 2022.

KRESS, G. e van LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.

KRESS, G. Communication: shaping the domain of meaning. In: KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London e New York: Routledge, p.33-53, 2010.

McCLOUD, S. Understanding comics: the invisible art. New York: Harper Collins Publishers, 1994.

MONTE MOR, W. Os estudos de Kress em foco: gramática visual, construção de sentidos e design. Cadernos de Linguagem e Sociedade. Brasília: Universidade de Brasília, p.301-320, 2021.

SERAFINI, F. Reading the visual: an introduction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press: New York, 2014.

SERAFINI, F. Beyond the visual: an introduction to researching multimodal phenomena. Amsterdam: Teachers College Press, 2022.

VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. Os quadrinhos (oficialmente) na escola: dos PCN ao PNBE. In: Quadrinhos na Educação: da rejeição à prática. VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (orgs.) São Paulo: Contexto, 2009.

VIAN JR., O.; ROJO, R. Letramento Multimodal e Ensino de Línguas: A Linguística Aplicada e suas epistemologias na cultura das mídias. Universidade Federal da Grande Dourados, v.14, n. 36, p.216-232, 2020.

Published

2024-07-27

How to Cite

OCTAVIANO, Luciana Moraes Silva. Recursos semióticos e linguísticos para o processo de construção de sentido: uma análise de tirinhas em Inglês do Exame Nacional do Ensino Médio. Revista Leitura, [S. l.], n. 81, p. 182–201, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202481.182-201. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17740. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos