Refletindo sobre metodologias do ensino de Língua Portuguesa em Penedo - AL: um estudo em escolas públicas e privadas
DOI:
https://doi.org/10.28998/2317-9945.202483.600-615Abstract
The main objective of this research is to reflect on the teaching methodologies of Portuguese Language (PL) in the city of Penedo - AL, based on an investigation in public and private schools about what teachers in this city think and believe. To this end, it adopts a qualitative approach methodology (Flick, 2009; Bortoni-Ricardo, 2008), with an interventionist approach. The corpus of analysis is formed by the answers given by teachers to three questions, including objective and discursive questions. In addition, the work is theoretically based on authors such as Antunes (2007; 2014), Bortoni-Ricardo (2005), Franchi (1991) and Geraldi (1984), who present relevant considerations and discuss the teaching of PL in Brazil. , present the triad of textual, grammatical and linguistic analysis, as well as point out the main challenges in the field of teaching. As a result, the responses to the questionnaires from teachers in both the public and private schools are similar in terms of the use of contextualized methodologies, that is, those that focus on the text, and traditional and contextualized methodologies in a single block. This reveals, therefore, that the two networks (in)directly share some attitudes and what we believe in relation to the teaching of PL in the riverside municipality.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola, 2014.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.
BARBOSA, Afranio Gonçalves. Saberes gramaticais na escola. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo (Orgs.). Ensino de gramática: descrições e uso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 31-54.
BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 39. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.
CALLOU, Dinah. Gramática, variação e normas. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo (Orgs.). Ensino de gramática: descrições e uso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 13-29.
FARACO, Carlos Alberto. As sete pragas do ensino de Português. In: GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 17-24.
FLICK, Uew. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FRANCHI, Carlos. Criatividade e gramática. São Paulo: SE/CENP, 1991.
FONSECA, Maria Nilma Goes da; GERALDI, João Wanderley. O circuito do livro e a escola. In: GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 93-108.
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 41-48.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PARASURAMAN, Ananthanarayanan. Marketing research. 2. ed. New York: Addison Wesley Publishing Company, 1991.
PAULIUKONIS, Maria Aparecida. O texto e o contexto. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo (Orgs.). Ensino de gramática: descrições e uso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 239-258.
POSSENTI, Sírio. Gramática e política. In: GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 31-40.
SILVA, Suziane Oliveira Porto; VITÓRIO, Elyne Giselle de Santana Lima Aguiar Vitório. Variação tu e você na posição de sujeito em Coité do Nóia/AL. Signum: estudos da linguagem, Londrina, v. 22, n. 3, p. 205-226, 2019. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/37683/28172. Acesso em: 31 maio. 2024.