Fatores determinantes da oferta turística de Natal-RN

Um olhar de agências de viagens e guias de turismo

Authors

  • Mellyssa Layla Barbosa Damasceno Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Andrea Virginia Souza Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Islaine Cristiane Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Lissa Valéria Fernandes Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Keywords:

Oferta Turística, Natal/RN, Agências de Receptivo, Guias de Turismo

Abstract

 Tourism, considered a phenomenon, can be approached in several spheres in view of the integration capacity that the activity enables. Regarding this integration and more precisely in the formation of tourism offer, this research aimed to study the determining factors in the formation of components of tourism offered by receptive agencies and tourism guides of destination Natal / RN. In searches about the theme in journals and annals, it was possible to observe the scarcity of studies related to the theme, as well as about the actors that have the greatest influence on the inclusion and exclusion of these factors. From the little production that addresses the theme, and from the perspective of the author who experiences these means, the need to explore this field in a qualitative research was triggered. The methodological procedures used for data collection were bibliographic research and interviews with the mentioned actors, through semi-structured questions, aiming to find the determining elements in the formation of the offer from the eyes of representatives of travel agencies and tour guides, as well as talk about the theme. It was observed that there are factors that determine the formation of the components of tourism offer, and that these are in fact related to travel agencies and tourism guides, in addition to the integration of tourism activity as a whole, and may conclude that Hypotheses addressed are affirmed from the interviews, agreeing with authors who approach the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Virginia Souza Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Ciência Política, com especialidade em Relações Internacionais, pelo Institut d'Études Politiques de Paris (IEP/Sciences-Po Paris). Bacharel em Publicidade e Propaganda (UnP), Turismo (UFRN) e Filosofia (UFRN). Professora do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Islaine Cristiane Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo - PPGTUR da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Gestão e desenvolvimento do Turismo pelo PPGTUR/UFRN. Bacharel em Turismo pela UFRN. Bacharel em Administração pela UFRN. Técnica em Gerência de produção pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial - SENAI/RN/Natal/Brasil. Membro do Grupo de Pesquisas em Marcas e Marketing (GPMAR/CNPq/UFRN) da linha de pesquisa Criatividade e Inovação em Marketing na área de Comunicação.

Lissa Valéria Fernandes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pós-Doutorado em Comunicação Estratégica pela Universidade Autônoma de Barcelona. Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Barcelona, revalidado pela Universidade de Brasília. Mestrado em Comunicação e Estratégia Política pela Universidade Autônoma de Barcelona. Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo Stricto Sensu (PPGTUR/UFRN). Membro pesquisadora do Grupo de Estudos em Gestão do Turismo GESTUR/CNPq. Membro pesquisadora do Laboratório de Análise Instrumental da Comunicação LAICOM/UFMS-CNPq. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Marcas e Marketing GPMAR/CNPq. Membro pesquisadora da Associação Científica para a Avaliação e Medição de Valores Humanos AEVA/Barcelona-Espanha.

References

AAKER, J. L.; BENET-MARTINEZ, V.; GAROLERA, J. Consumption Symbols As Carriers Of Culture: A Study Of Japanese And Spanish Brand Personality Constucts. Journal Of Personality And Social Psychology, 81(3), 492, 2001.

ALARCON, Tatiana. A importância das agências de viagem para o turismo brasileiro. Brasília: Ministério do Turismo, 24 set. 2015. Disponível em: http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/5521-aimport%C3%A2ncia-das-ag%C3%AAncias-de-viagem-para-o-turismobrasileiro.html. Acesso em: 22 ago. 2019.

ANDRADE, Arthur Luiz. Melhores do turismo Panrotas Elo 2019. Panrot45anos, São Paulo, ano 27, n. 1366, p. 24-58, 9 abr. 2019. Disponível em: https://issuu.com/panrotas/docs/1366-issuu/46. Acesso em: 28 ago. 2019.

BARBOSA, Fabia Fonseca. O Turismo como um fator de desenvolvimento local e/ou regional. Caminhos de geografia: revista on line, Ufla, v. 10, p. 107-114, 2005. DOI ISSN 1678-6343. Disponível em: www.ig.ufu.br/caminhos_de_geografia.html. Acesso em: 5 set. 2019.

BENI, Mário Carlos. Análise estrutural do turismo. São Paulo: Senac, 2004.

______. Turismo: planejamento estratégico e capacidade de gestão - desenvolvimento regional, rede de produção e clusters. São Paulo: Manole, 2012.

BRAGA, Debora Cordeiro (org.). Agências de viagens e turismo: práticas de mercado. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

CANANI, Ivone Selva Santos. Guia de Turismo: o mérito da profissão. Turismo em Análise, São Paulo, v. 10, p. 92-106, 1999. DOI https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v10i1p92-106. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63461. Acesso em: 23 set. 2019.

CHIMENTI, Silvia. Guia de turismo: o profissional e a profissão. São Paulo: Senac, 2007.

CRUZ, Rita de Cássia Ariza da. Política de Turismo e (re) ordenamento de territórios do Nordeste do Brasil. Tese de Doutorado. Departamento de Geografia. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 1999.

DANTAS, A. V. S. L’Influence des acteurs internationaux sur la politique du tourisme au Brésil. Tese de Doutorado. Departamento de Ciência Política. Centre de Recherches Internationales. Institut d’Études Politiques de Paris. Paris, 2016.

DIAS, Reinaldo. Introdução ao turismo. São Paulo: Atlas, 2013.

DUMAZEDIER, Jofre. Lazer e cultura popular. Debates, São Paulo: Perspectiva, 1976.

FECOMERCIO (Rn). Perfil do turista na alta estação 2019. Natal/Rn, 2019. Disponível em: http://fecomerciorn.com.br/pesquisas/perfil-do-turista-na-alta-estacao-2019. Acesso em: 20 out. 2019.

FERREIRA, Larissa da silva. Planejamento e ordenamento territorial do turismo na região metropolitana de Natal-RN. 2009. Dissertação (mestrado em geografia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - centro de ciências humanas, letras e artes - departamento de geografia programa de pós-graduação e pesquisa em geografia – ppge, natal/rn, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/18877. Acesso em: 20 out. 2019.

GOVERNO DO ESTADO (RN). ASSECOM/RN. Turismo. Natal/RN, 2014. Disponível em: http://www.rn.gov.br/Conteudo.asp?TRAN=ITEM&TARG=12096&ACT=&PAGE=0&PARM=&LBL=Conhe%E7a+o+RN. Acesso em: 12 nov. 2019.

HALL, Colin Michael. Planejamento turístico: políticas, processos e planejamentos. São Paulo: Contexto, 2001.

HULTMAN, M.; SKARMEAS, D.; OGHAZI, P.; BEHESHTI, H. M. Achieving Tourist Loyalty Through Destination Personality, Satisfaction, And Identification. Journal Of Business Research, 68(11), 2227-2231, 2015.

IGNARRA, Luiz Renato. Fundamentos do turismo. Rio de Janeiro: Senac, 1999.

KOUTOULAS, D. Understanding the tourist product. In: Interim symposium of the Research Committee on International Tourism (RC 50)of the International Sociological Association (ISA) on the topic:“understanding tourism - theoretical advances”, 14-16 May 2004, University of the Aegean, Mytilini, Greece, pp. 2-21. [online]. 2004. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/280317594_Understanding_the_Tourism_Product>. Acesso em: 13 out. 2021.

KUMAR, V.; NAYAK, J. K. The Measurement & Conceptualization Of Destination Personality. Tourism Management Perspectives, 12, 88-93, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2014.09.002. Acesso em: 26 de jul. 2022.

LEME, Fernanda B. Maciel. Guias De Turismo De Salvador: Olhares Sobre A Profissão E Reflexões Sobre O Papel Do Guia Como Sujeito Na Cidade. Cultur: Revista de Cultura e Turismo, uesc, v. 4, n. 2, p. 19-37, 2010. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/issue/view/32. Acesso em: 23 set. 2019.

LOHMANN, Guilherme Lohmann. Alexande Panosso Neto. Teoria do turismo: conceitos, modelos e sistemas. São Paulo: Aleph, 2008.

MANZINI, E. J. A entrevista na pesquisa social. São Paulo: Didática, v. 26/27, 1990/1991.

MAZZON, J. A., & Vera, L. A. N. (2008). A Opinião Dos Turistas De Negócios Sobre A Imagem Da Cidade De São Paulo. Revista Turismo Em Análise, 19(3), 345-368. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v19i3p345-368. Acesso em: 20 de jul. 2022.

PAZINI, R.; BRAGA, D. C.; GÂNDARA. J. M. G. A importância do guia de turismo na experiência turística: da teoria à prática das agências de receptivo de Curitiba-PR. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 162-182, ago. 2017. DOI: 10.18472/CVT.17N2.2017.1269. Acesso em: 12 de set. 2019.

PETROCCHI, Mario. Turismo: planejamento e gestão, 2 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.

_____. Marketing para destinos turísticos. São Paulo: Futura, 2004.

______. BONA, André. Agências de turismo: planejamento e gestão. São Paulo: Futura, 2003.

QU, H., KIM, L. H.; IM, H. H. A Model Of Destination Branding: Integrating TheConcepts Of The Branding And Destination Image. Tourism Management, 32(3), 465-476, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.03.014. Acesso em: 20 jul. 2022.

TRIBUNA DO NORTE. Passeio de dromedário será suspenso em Genipabu. Natal/Rn, 11 jun. 2019. Disponível em: http://www.tribunadonorte.com.br/noticia/passeio-de-dromeda-rio-sera-suspenso-em-genipabu/450695. Acesso em: 26 jun. 2019.

TRIGO, Luiz Gonzaga Godoi. Turismo básico. 5. ed. rev. São Paulo: Senac, 2001.

SLUSZZ, Thaisy. 10 melhores praias do rio grande do norte. [S. l.], 2016. Disponível em: https://www.guiaviagensbrasil.com/blog/10-melhores-praias-do-rio-grande-do-norte/. Acesso em: 26 jun. 2019.

SOUIDEN, N.; LADHARI, R.; CHIADMI, N. E. Destination Personality And Destinationimage. Journal of Hospitality And Tourism Management, 32, 54-70, 2017. DOI: 10.1016/J.JHTM.2017.04.003. Acesso em: 20 jul. 2022.

VAZ, Gil Nuno. Marketing turístico receptivo e emissivo: Um roteiro estratégico para projetos mercadológicos públicos e privados. São Paulo: Pioneira, 1999.

VERGARA, S. C. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2005.

Published

2023-06-22

How to Cite

Barbosa Damasceno, M. L., Souza Dantas, A. V. ., Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante, I. C., & Fernandes Ferreira, L. V. (2023). Fatores determinantes da oferta turística de Natal-RN: Um olhar de agências de viagens e guias de turismo. RITUR - Revista Iberoamericana De Turismo, 13(1), 83–103. Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/15075

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.