Characterization of research on tourist destinations, marketing and tourists:

a review based on the Publications of Tourism platform

Authors

  • Fernanda Imaculada Barroso Veríssimo e Rodrigues Universidade Federal do Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0002-5627-4639
  • Mauro Lemuel de Oliveira Alexandre Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.28998/10.28998/RITURritur.V13.N2.A15851pp.133-14315851

Keywords:

Tourist Destinations, Marketing, Tourists, Search, Revision

Abstract

The development of tourist activity is due to the displacement of people from an issuing destination to a receiving destination, characterized as a Tourist Destination. In the tourist destination, it is the place where commercial and cultural exchanges occur, modifying the dynamics of community life. And for it to be an organized activity, one thinks about the need for planning and marketing actions that structure the activity in order to meet the needs of tourists. The aim of the article is to analyze the characteristics of scientific production on tourist destinations, marketing and tourists. For this, a review of scientific articles published from the year 2010 onwards and included in the Tourism Publications platform was carried out. This platform is a database created by the Graduate Program in Tourism at EACH-USP, which brings together publications by researchers in Ibero-American tourism journals. With the search for data on the aforementioned platform, 20 articles were returned, which were analyzed with the aim of understanding the theoretical and methodological characteristics of research on these productions. It is concluded that research on this topic deals with existing relationships within the tourism sector, such as the image of the place and promotion of destinations and that the most present methodological approach was the qualitative one of an exploratory and descriptive nature, where the authors sought to understand the marketing actions on tourist destinations and, consequently, on tourists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Imaculada Barroso Veríssimo e Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestre em Turismo (2021) pela UFRN. Graduada em Turismo (2017) e em Ciências Humanas (2013) pela UFJF e técnica em Turismo (2011) pelo IF Sudeste (MG), com atuação na área de organização de eventos. Tem experiência de pesquisa nas áreas de Turismo de eventos e negócios, Transportes e Turismo de experiência. Atualmente Doutoranda em Turismo (UFRN)

Mauro Lemuel de Oliveira Alexandre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Engenharia de Produção – COPPE/ UFRJ.Professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

References

BARDIN, L. (1977). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

BOES K.; BUHALIS, D.; INVERSINI, A. Conceptualising Smart Tourism Destination Dimensions. Information and Communication Technologies in Tourism, p. 391-403, 2015.

DIAS, R. Fundamentos do Turismo. Campinas: Alínea, 2013.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. UFRGS, Porto Alegre, 2009.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Atlas. 2002

MORETTI, S. L. A.; OLIVEIRA, S. L. I.; SOUZA, C. G. A evolução do conceito de marketing e sua aplicação no turismo: simetrias evolutivas, assimetrias temporais. Revista de Turismo Contemporâneo (RTC), v. 6, n. 1, p. 129-150, 2018.

PERINOTTO, A. R. C.; SOARES, D. B.; SOARES, J. R. R. Websites oficiais como promoção turística: um estudo comparativo entre Brasil, França e Holanda à luz do marketing digital, Revista Turismo Estudos e Práticas - RTEP/UERN; Vol. 9 No. 2, p. 1-28, 2020.

PIMENTEL, T. D.; SILVA, J. V. A; COELHO, M. F. Explorando as Práticas Gerenciais nas Atividades Características do Turismo, Rosa dos Ventos-Turismo e Hospitalidade, v. 13, n. 1, 2021.

QUEVEDO, M. Turismo na era do conhecimento. Florianópolis: Pandion, 2007.

SERRA, L. S.; ALFINITO, S. Comportamento do consumidor de turismo: uma revisão sistemática da produção científica brasileira. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 14 (3), pp. 109-133, 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. (23a. ed.). Cortez, São Paulo. 2007.

SILVA, L. C.; COSTA JÚNIOR, L. C. Personalidade da Marca de Destinos e sua Relação com o Critério de Escolha dos Turistas Brasileiros, Revista Turismo em Análise (RTA), v. 31, n. 1, p. 96-114, 2020.

URRY, J. O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel/SESC, 1996.

URRY; J.; LARSEN, J. O olhar do turista 3.0. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2021.

VEAL, Anthony James. Metodologia de pesquisa em lazer e turismo. Trad. Gleice Guerra e Mariana Aldrigui. São Paulo: Aleph, 2011.

Published

2023-12-11

How to Cite

Rodrigues, F. I. B. V. e, & Lemuel de Oliveira Alexandre, M. (2023). Characterization of research on tourist destinations, marketing and tourists: : a review based on the Publications of Tourism platform. RITUR - Revista Iberoamericana De Turismo, 13(2), 133–143. https://doi.org/10.28998/10.28998/RITURritur.V13.N2.A15851pp.133-14315851

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.