Children as proponents of educational experiences in early childhood education
a dialogue with John Dewey's perspective
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp546-559Keywords:
Early Childhood Education, Children, Educational experience, John DeweyAbstract
Considering the contexts of childhood and of Early Childhood Education, this paper aims to reflect on children as proposers of educational experiences. In order to do so, a dialogue is developed with concepts of education and experience, according to the perspective of John Dewey, considered a precursor of the New School. The relevance of the reflection produced by this important philosofher of the beginning of the 20th century is pointed out, in support of the argument about the importance, necessity and urgency of recognizing children as protagonists of their educational experience in contemporary Early Childhood Education.
Downloads
References
ABBUD, Ieda. John Dewey e a Educação Infantil: entre jardineiras e cientistas. São Paulo: Cortez, 2011.
AUGUSTO, Silvana de Oliveira. A experiência de aprender na Educação Infantil. In: (Orgs.) FLORES, Maria Luiza Rodrigues; ALBUQUERQUE, Simone Santos de. Implementação do Proinfância no Rio Grande do Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2009.
CARVALHO, Viviane. John Dewey e o trabalho pedagógico na educação infantil. Curitiba: Apris, 2015.
CORSARO, WILLIAM. A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DEWEY, John. A escola e a sociedade: a criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’Água, 2002.
DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma exposição. Tradução de Haydée Camargo Campos, 4 ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 3. ed. Trad. Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1959.
DEWEY, John. Experiência e Educação. 3. ed. Tradução de Anísio Teixeira, São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Experiência e Educação. Nova York: The Macmillan Company, 1952.
FERREIRA, Manuela; NUNES, Ângela. Estudos da infância, antropologia e etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, Brasília, Distrito Federal, v. 20, n. 41, p. 103-123, jan/abr, 2014. Disponível em: https://www.32rba.abant.org.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjI4MDAiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiZjA5YzZjN2Q2ZTcwZWJhZTc5OGVjODAyMTdhZmMyYTQiO30%3D. Acesso em 10 de fev. de 2022.
GALLO, Sílvio. Educação Infantil: do dispositivo pedagógico ao “ir junto” com as crianças. In: (Orgs) Abramowicz, Anete; TEBET, Gabriela Guarnieri de C. Infância e pós-estruturalismo. São Carlos: Pedro e João Editores, 2019.
HORN, Maria da Graça Souza. Brincar e interagir nos espaços da escola infantil. Porto Alegre: Penso, 2017.
KUHLMANN JÚNIOR, Moyses. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 5 ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida PINAZZA, Mônica Appezzato. Pedagogia(s) da Infância: dialogando com o passado construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.2, p. 631-643, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/M9Z53gKXbYnTcQVk9wZS3Pf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 de fev. de 2022.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto (Orgs.). As crianças contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho, Centro de Estudos da Criança, 1997, p. 7-30.
SOUZA, Rayffi Gumercindo Pereira de; CAMPOS, Kátia Patrício Benevides; OLIVEIRA, Maria das Graças. Educação Infantil e arte: crianças e docentes como propositores de experiências educativas e artísticas. In: Infância, arte e produção cultural. Estância Velha - RS: Z Multi Editora, 2021. p. 147-170. Disponível em: https://www.zmultieditora.com.br/flipbook/deploy/pdf/e02f01362ec1ce32eacd882ba2dfcdb110da2678.pdf. Acesso: 5 abr. de 2022.
VYGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010.
WILLIAMS, Morgan K. John Dewey in the 21st Century. Journal of Inquiry & Action in Education, 9(1), p. 91-102, 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1158258. Acesso: 10 fev. de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).